Skip to content

אין דבר שלם יותר מהאין

מאי 15, 2012

מכונית נטולת הגה כוח מגשימה את חזונו הציוני של מקס נורדאו – בעוד הגה תפנוקים חשמלי מייצר, אבוי, יהודי גלותי

לפני כמה עשרות שנים (אוי ואבוי כמה…) נסעתי לי בכביש פולני. היום היה יפה, ואני נהניתי מהגרגור מחמם הלב שהמהם לעצמו מנוע הגורדיני שלי, שהיווה מעין רקע אקוסטי לצלילי הג'ז שבקעו מהרדיו. במדינה קומוניסטית זו שבה מוזיקת הג'ז נתפסה כסימפטום של "הקוסמופוליטיזם המערבי", ונרדפה בהתאם – שמענו את רדיו לוקסמבורג או את voice of America, ששידרה תוכניות של בילי הנובר הנצחי.

אז אני נוסע לי בשלווה, ולעיניי נגלית פתאום תמונה מסקרנת: בצידו הימני של הכביש, בכניסה לאיזה כפר, מוצב שולחן ולפניו מתפתל תור ארוך של אנשים. ודאי שעצרתי את מכוניתי, שהרי בתקופה ההיא של מדינה זו, כל תור כזה סימֵן שמוכרים משהו שאין למצוא בחנויות.

שעשוע של כפריים

התקרבתי רגלית, וגיליתי שהאנשים העומדים בתור מקבלים משקלות ומרימים אותן. מה זה? מה קורה פה? שאלתי. "אנו מחלקים את תואר 'חזק הכפר'", ענו לי מארגני האירוע. "רוצה להשתתף?"

הסכמתי מיד, והם שקלו אותי בקפדנות וסידרו לי משקלות כמשקל גופי בדיוק. הייתי צריך להניף משקלות אלו – שתי צלחות המקושרות במוט – מעל ראשי, ולהחזיק אותן שם דקה לפחות. "הזרועות שלך צריכות להיות ישרות", הסבירו לי.

כיוון שבתקופה ההיא לא שקלתי הרבה עברתי את המבחן בהצלחה. קיבלתי דיפלומה הנושאת את שמי ומדליה עגולה דמוית כסף שחרוט עליה "חזק כפרי".

"אתה יכול להרים חזיר במשקל גופך", הציעו לי הכפריים. "לא תודה", עניתי, חיברתי את המדליה לצרור מפתחות האוטו והמשכתי בדרכי.

שעשוע של עירוני

חוששני שהיום, אינני מסוגל להרים אפילו אחד בין כמה וכמה (אוי ואבוי כמה…) החזירים הפועלים בענף שאני קשור בו. לו הייתי יכול, הייתי מניף חזירים מושחתים אלה, או לפחות אחד מהם, גבוה מעל ראשי, מחזיק אותם שם במשך דקה או שתיים וזורק אל מחוץ לרדיוס הציוני.

אורח מבוזה, וטוב לו

באחד ועוד כמה פורומי רכב לועזיים שהתרגלתי לעקוב אחריהם ולהשתתף לפעמים בוויכוחים המקרקשים בין כותליהם, מופיעים קבוע רישומיו של מטורף אנונימי בעל הכינוי 'אורח'. בכל שיחה או מחלוקת שמתפתחות בפורומים אלה לגבי מכונית חדשה, משפחתית או ספורטיבית – מכריז תמיד ה'אורח' שהפולקסוואגן פולו שלו, בת השבע-שמונה, לא מכירה את הצרות שעליהן מתאוננים בעלי המכוניות החדשות. לדבריו, הפולו שלו לא רק זולה בהרבה מהמכוניות החדשות וחסכונית יותר, אלא גם לא מאיימת להתלקח בהפתעה מוחלטת כשהיא חונה, לא מתקלקלת, וחרף גילה משרתת אותו נאמנה.

ל'אורח' לא מפריע שדיירי הפורומים הלועזיים שבהם הוא משבח את הפולו שלו מזלזלים בו ומדביקים לו כל כינוי גנאי אפשרי (כולל 'טרול'). ובכל זאת, הם מתייחסים אליו, מה שעונה כנראה על סיפוקו של האיש.

הוותיקה מתנהֶגֶה יפה

גם אני נהגתי לשרבב עצמי לוויכוחים אינטרנטיים בפורומי רכב, כולל הפורומים שבהם ה'אורח' מעצבן בקביעות את המשתתפים – עד שרגע אחד הבנתי שבעצם, גם אני נמצא באותה צלחת שבה משכשך ה'אורח' המגוחך המתנאה בפולקסוואגן פולו שלו, ועוד כמה מטורפים כמותו.

מה, אני לא משווה כל מכשיר תנועה מודרני למכוניותיי הוותיקות? מה, אני לא טוען שמבחינת היגוי, אף מכונית בת זמננו שזכתה בהגה כוח מתוגבר חשמלית, פרי המחשבה של ההנדסות המובילות בעולם – אינה מגיעה לקרסוליו של ההיגוי בהונדה CRX שלי בת ה-18, או של ההיגוי באלפא GTV שלי בת ה-28?

מאוין? מצוין!

ומדוע אני גאה כל כך בהיגוי של הונדה ואלפא? כי לפי השקפתי, כוח ההגה הכי טוב הוא חוסר כוח. בעניין זה, הנדסת המכוניות נהנית (או סובלת) מאותו כלל היפה גם לאמנות האפיסטולוגרפיה (אמנות ההתכתבות), הטוענת ובצדק שהמכתב הכי טוב הוא אין מכתב. זאת, גם כאשר מדובר במכתבי אהבה וזעם, ובעצם, במיוחד כאשר מדובר בהם…

והנה ההסבר לכך שהגה כוח נהדר – הוא הגה כוח נעדר:

פינוק אוטיסטי

בדומה לתיבות הילוכים אוטומטיות, גם כוח ההגה פרץ לעולם הרכב כדי לפנק את הנהג. תחילה היו אלה כוחות הגה הידראוליים, ששמרו עדיין על שפיות. כזה היה, למשל, כוח ההגה שהותקן בסדרה האחרונה של אלפא רומיאו 33 IE המוזרקת (באותה תקופה היו עדיין מכוניות שהתנזרו כליל מכוח הגה ובהן אלפות סוד ואלפות 33 הקודמות, כמו תלתן ירוק 1.5, שבמחצית שנות ה-80 הפכתי אותה למתחרה בראלי-קרוס).

בשלב הבא, הנדסת הרכב העולמית לא הסתפקה עוד בכוח הגה רגיל, ושתלה במכוניות פרימיום הגאי כוח משתנים, היודעים לווסת את עוצמת הפינוק בהתאם למהירות המכונית. בכלי רכב זולים, כמו הפיאטים העירוניות, הותקנו אז כפתורי city, כדי שהנהג/ת לא יזדקקו חלילה לשרירים מטופחים לצורך תמרוני חנייה.

ואולם, פטנטים אלו גרמו לכך שהגאי הכוח במכוניות כמו התנתקו מהגלגלים הקדמיים. כלומר, הנהג חדל לקבל מידע מהגלגלים הקדמיים לגבי אחיזת הכביש. וכל זה עוד לפני המהפכה שנשא בכנפיו המנוּוַנות הגה הכוח המתוגבר חשמלית.

החשמל דולף – הנהג אטום

כוח הגה חשמלי הופיע בין כל האמצעים האחרים שנועדו להוריד את צריכת הדלק: במקום מדחס (קומפרסור) הידראולי הפועל ללא הפסק כל זמן שהמנוע עובד – מופקד על הגברת ההיגוי מנוע חשמלי זעיר המתעורר לפעולה רק ברגעי הצורך.

תיאורטית, הגה כוח חשמלי מנמנם באין מפריע כאשר המכונית דוהרת בישורת. אך בפועל, המנוע החשמלי מתעורר לחיים ומגיב גם בעקבות תיקונים קטנים שאנו מבצעים בהגה כדי לשמור על קו תזוזה ישר; למשל, לנוכח טפיחת רוח צדדית, בעקיפות וכדומה (אם כי במקרים אלה פועל המנוע החשמלי במתכונת סטנד-ביי, שהרי כוחו האמיתי מתעורר רק ברגעים שהמכונית נכנסת לעיקול או פונה בזווית כלשהי).

כך קורה שברוב המכוניות בעלות הפתרון החשמלי להגברת כוח ההגה, המנוע הקטן עובד ללא הרף כמעט ונח רק כאשר המכונית עומדת ברמזור. התוצאה: הנהג מרגיש הרבה פחות מה קורה עם הגלגלים הקדמיים, האחראים על ההיגוי. אין לו מושג באיזו מידה הם נאחזים בקרקע, ומתי הם מאיימים להפתיע בתת-היגוי (אנדר-סטירינג). השלכותיו של הנתק הזה בין הנהג והמידע שזורם מהגלגלים הקדמיים מסוכנות: הפעולות השונות שאמורות למנוע החלקה מסוכנת בסיבובים – ננקטות מאוחר מדי.

לעומת זאת, במכוניות הוותיקות אך מתוכננות היטב כמו אלפא סוד Ti שלי עליה השלום, או הונדה CRX או אלפא GTV – כל כוונה (רעה!) של הגלגלים קלה לזיהוי עוד לפני שהיא מצליחה לממש את זממה.

יודישה טורנרשאפט

תמורת סגולותיו אלו של ההגה נטול הכוח, אני ועוד כמה מטורפים הדומים לי מוכנים לשלם בקצת עבודת כפיים, במקום חדר כושר.

כך קורה שבזכות המכוניות נטולות ההגה כוח שבהן דגלתי תמיד ועודני דוגל, אני עוסק בעצם ב'יודישה טורנרשאפט' (התעמלות יהודית) כבר עשרות שנים. בזכותן, אני מממש את חזון יהדות השרירים באופן שמקס נורדאו לא חשב עליו, כנראה.

שואלים את אדוארד

דוד שלם: קיבלתי פרסום על תכשיר שמחברים אותו למצת ברכב ואמור לשפר את ניצול הדלק. האם אתה מכיר אותו? עד כמה הוא עובד? והאם זה מתאים לספארי 95' שנוסעת על גפ"מ? הפרסום הוא, אגב, מ-groupon.

תשובה: הניחוש שלי אומר שזהו עוד ניסיון מני רבים ללכידת פראיירים. בקרוב יזכה הנושא להתייחסות רחבה יותר.

שמוליק בן-דוד: ברשותי טויוטה יאריס 100 בת שנתיים, ידנית! כקורא של 'המפתחות בפנים' אני נוהג רק ברכב ידני וכך גם יתר בני משפחתי (נראה שדבריך נופלים לא רק על אוזניים קשובות, אלא גם על רגליים מדוושות על הקלאץ').

בכל מקרה, רכשתי את הרכב חדש מהחברה והגעתי ל-75 אלף ק"מ. נאמר לי בסוכנות שהחברה ממליצה על החלפת פילטר דלק מדי 75 אלף ק"מ. זוהי המלצה חדשה בגלל רמת הדלק הנמוכה בישראל. הראו לי את הפילטר: מדובר במכשיר גדול שנכנס לתוך מכל הדלק ולא כמו פעם, פילטר קטן שמולבש על צינור הדלק. לכן העלויות הן גבוהות, מעל 600 שקלים.

מהם הנזקים העלולים להיגרם מפילטר ישן? והאם אין כאן היסטריה מוגזמת? אולי להחליף ב-150 אלף ק"מ?

תשובה: אם אין שום סימנים מטרידים כמו חולשת מנוע בסל"ד גבוה והפסקות בהצתה, ניתן לדעתי להמשיך לנסוע בפילטר הישן עוד זמן-מה. יש להחליף את הפילטר כאשר צבע האלקטרודות של המצתים יצביע על תערובת ענייה מדי, כלומר: ביום שבו צבע האלקטרודות לא יהיה עוד קפה בחלב, אלא גוון בהיר חשוד.

עזריאל: ברשותי יונדאי אקסנט שנת 97' גיר ידני. את הטיפולים השוטפים ברכב אני משתדל לעשות לבד.

1. לאחרונה החל המנוע לקרטע. זה קורה בתחילת נסיעה, בתאוצה, וגם בתאוצת ביניים. ההרגשה היא שלא מגיע דלק למנוע בצורה סדירה, או לחילופין נכנס יותר מדי אוויר עם הדלק. הבעיה באה והולכת. בביקור במוסך החליפו לי את הפלאגים (מה שהייתי יכול לעשות לבד). הבעיה חלפה למשך שבועיים ואז חזרה.

התופעה הולכת ומתגברת לאט לאט. אני לא רוצה ללכת למוסך שיתחיל 'לנחש' מה הבעיה. אילו דברים פשוטים וזולים אני יכול לעשות לבד לפני שאני הולך למוסך?

2. הרכב צריך לעבור טיפול 180 אלף. מה צריך להחליף או לבדוק בטיפול זה? בתקווה שאפשר לעשותם בעצמי (רצועת תזמון הוחלפה ב-160 אלף).

תשובה: בעצמך תוכל להחליף חוטי הצתה, לפי הסדר הקיים (1-3-4-2). טיפול 180 אלף צריך להתבצע לפי ספר הטיפולים. בנוסף, עקב גילה של המכונית מוטב להחליף את שמן הגיר.

פנחס, אפרת: קניתי יונדאי i30 ידנית מנוע 1.4 דגם CW. במכונית זו מותקנת מערכת שמכבה את המנוע בעצירות קצרות (ברמזור וכו'). המנוע נדלק מיד ברגע שלוחצים על המצמד. האם מערכת זו לא שוחקת את המתנע, המצבר וכל מה שקשור להתנעה?

יש כפתור שמבטל את פעולת המערכת הנ"ל. האם כדאי להשתמש במערכת, או בכפתור שמבטל?

תשובה: הודה ליונדאי שקיבלת מתנע מחוזק ומצבר ברמה גבוהה, אך ותר על התענוג שמציעה מערכת 'עצור וסע'. מבחנים אירופיים חשפו לאחרונה שהחשד שלך מוצדק: ברוב המקרים, החיסכון בדלק אינו משמעותי ביחס לבלאי המנוע. בשבוע הבא נרחיב בעניין 'עצור וסע'.

השומרונים: ברשותנו סוזוקי באלנו 1998 מעל עשר שנים. עד לאחרונה היא שירתה אותנו בנאמנות ובמיעוט הוצאות. לפני כחודש עלה החום עקב קרע בצינור. המוסכניק טען שיש להחליף את הצינור ואטם במנוע (לדבריו, אין צורך בחריטה של ראש המנוע). החלפנו.

אחר כך ראינו שהרדיאטור מתפורר וגם אותו החלפנו. לאחר כל זאת, בנסיעה ארוכה ופתוחה החום לא עלה מעבר לנורמה, אך לאחר נסיעה ארוכה שלאחריה עמידה במקום (פקקים או סתם עמידה) המנוע מתחמם לפתע. חזרנו למוסך והפעם גילו חור בצינור, שאותו שוב החליפו, וגם שני באנדים ועשו בדיקה בלחץ. גם לאחר החלפה זו המצב נשאר כפי שהוא.

השבוע חזרנו שוב למוסך. הפעם הם טענו שיש בעיה בתרמוסטט – והחליפו גם אותו. ואולם, בחזרה הביתה נתקלנו שוב באותה תופעה: לאורך הנסיעה הכול בסדר, אך כאשר הרכב עומד במקום החום עולה, ויורד מיד כאשר הרכב מתחיל לנסוע שוב. משלב זה, החום עולה ויורד לסירוגין.

אנחנו כבר חסרי אונים! האם יש לך רעיון לסיבה אפשרית? מה לעשות?

תשובה: כל הסימנים שתיארתם מצביעים על עבודה לקויה של משאבת המים. החליפו אותה בהקדם, לפני שייגרמו נזקי משנה.

אבי: לפני כשנתיים כתבת על שתי נשים שנתקעו עם הרכב והזמינו גרר. אתה עברת שם (במקרה או לא) והסתכלת איך המכונאי מנסה להתניע ולא מצליח, ומחליט שצריך לגרור למוסך. ניגשת אל הנשים ושאלת מה קרה, והן אמרו שהרכב נכנס בנסיעה לבור וכבה מיד. ניגשת לרכב, חיפשת איזה שהוא לחצן, מצאת והתנעת את הרכב מול עיני הגרר.

האם תוכל לפרסם את הכתבה שוב?

תשובה: מדובר במערכת אלקטרומגנטית המנטרלת את ההצתה ברגע של התנגשות. במקרה דנן, הייתה זו רנו קליאו שההצתה 'נחתכה' בה עקב הטלטול או החבטה שספגו המתלים במפגש עם הבור. הכפתור המחזיר את זרם החשמל הוא אדום, ובקליאו נמצא בקרבת המצבר. במכוניות אחרות, כפתור זה שתול במקומות שונים ומשונים, שיש לחפשם בעזרת ספר הרכב.

י' מירושלים: לאחר שנים עם מיצובישי ספייסוואגן, הילדים גדלו והרכב הזדקן. אנו מחפשים רכב משפחתי חדש, סביב 120 אלף שקל, מרווח, אמין וחסכוני, שישמש אותנו גם בעיר וגם מחוצה לה כרכב יחידי במשפחה.

יש כיום היצע עצום של כלי רכב, וכל יצרן כמעט יכול להציע רכב בקטגוריה זו. קראתי המלצות על טויוטה קורולה, רנו פלואנס, פולקסווגן ג'טה, סקודה אוקטביה, יונדאי, הונדה ועוד ועוד. אשמח לשמוע המלצה לרכב שיתאים לצרכים שלנו, ובעיקר – יהיה אמין וחסכוני בדלק ובתחזוקה לאורך שנים.

תשובה: כל המועמדות שציינת ראויות לשאת בכתר המשפחתית החדשה, כדאי רק להוסיף עליהן את סקודה יטי.

לאהוב מישהי מהאוב
בעולם הרכב לא חסרים חסידים ל-RX-8, הקופה בעלת ארבעה המושבים של מאזדה. מכונית מעניינת זו (231 כ"ס) יצאה מפסי הייצור היפניים בשנים 2003-2011. כאשר ייצורה הופסק, נשמעו קולות צער בין אוהבי רכב רבים, גם אלו שלא התכוונו לקנות את מהפכנית זו, המצוידת במנוע רוטורי שעונה לשם ונקל. סוף דרכה של RX-8 הוא עוד דוגמה לטרור הירוקים, כי ונקל, הפולט CO2 בכמות של 284g לק"מ (כשהמנוע תקין), אינו עונה לקריטריונים הקשוחים שמכתיב תקן אירו 5. העסק של RX-8 נראה כבר סגור, אך לאחרונה הכריזה מאזדה במפתיע שעקב דרישת השוק, בכוונתה לייצר עוד אלף יחידות. בקיצור, המכונית הועלתה מן האוב.

אגב, נראה לכם הגיוני שבמשך כל הקריירה המוטורית שלי לא הייתה לי אפילו מכונית אחת המצוידת במנוע ונקל?


 הגה כוח חשמלי. הדוגמה של ב-מ-וו מיני משכנעת שהגברת כוח חשמלית לא מוכרחה לפגוע בהיגוי. אך יש לזכור: זהו רק היוצא מן הכלל שמעיד על מוצקותו של הכלל

 טיפ טיפה

יצרני הרכב לא מפסיקים לחפש רפואות שונות איך להתגבר על התופעה הנלוזה של שימוש ארוך טווח במכוניות – שהרי קניית מכוניות יד שנייה פוגעת אנושות בשיווק דגמים חדשים. זוהי, בין השאר, הסיבה למחירים הגבוהים של חלקי חילוף ושל הטיפולים במוסכי החברות. המטרה הראשית של תעשיית הרכב היא לקצר את חייו של הרכב אחרי תום תקופת האחריות. השיטה: להפוך את אחזקתו של רכב ותיק בלתי משתלמת.

האינטרס הסמוי הזה הרוחש מתחת לתעשיית הרכב כולה מסביר את פריצתם של המנועים המוקטנים בעלי מערכות הטורבו (שגם תוחלת חייהם מוקטנת, כנראה), של מערכות 'עצור וסע' ושל שאר אמצעים להורדת צריכת הדלק. במילים אחרות: דרישות הירוקים, התובעים להפחית את כמויות הדלק הנשרפות במנועים, הן רק כיסוי נוח למזימה רודפת הבצע של יצרני הרכב.

One Comment
  1. מרדכי permalink

    בעקבות טיפ טיפה, נדמה לי שכדאי להמליץ לי' מירושלים דוקא על ההונדה (בגרסא הידנית 125 אש"ח).
    אמנם יש לה כמובן גם חסרונות, אבל עם מנוע 1.8 חסכוני יש סיכוי טוב שהיא גם לא תתקלקל לעתים קרובות (וכנראה שיש לה גם שמירת ערך הטובה ביותר בקטגוריה, מה שמפיג קמעא את החשש מהמחיר הקצת מופרז)

כתיבת תגובה

