Skip to content

הטנגו האחרון בוורשה

מאי 29, 2013

אני תוחב קסטה לרדיו-טייפ הישן של אלפא GTV ומשמיע לה את 'שיר המתאבדים'. היא מקשיבה למילים "שייפול העולם" ומתעלפת

העשב הפרוע הצומח בפתח הכניסה ל-GTV הופתע וכפף ראשו בבהלה, כאשר חדר השינה של אלפא נפרץ על ידי טנגו ארגנטיני מצמרר. את היצירה 'זהו יום ראשון האחרון' כתבו לפני מלחמת העולם הגדולה שני יהודים, וביצע אותה חברם הגוי, יהודי טרגי בנפשו, שְשָר:

"יש לי בקשה אחת ויחידה,
ממך, יקירתי
תני את יום ראשון כְּמַתָּת אחרון
ואחר כך, שייפול העולם".

אני עוצר את הקסטה ומסובב את המפתח. GTV, שהשיר העציב אותה אולי – אינה מתניעה.

כבישים ריקים, לב מלא

גם לי השיר עושה משהו, בזמן שאני מסובב בסוויץ' של GTV את המפתח שייצר לי המנעולן ג'וני מאבן-גבירול. כאשר סיפרתי כאן בשבוע שעבר על אופנועני הארלי דיווידסון שכחתי את ג'וני, שיש לו ההארלי הכי יפה בעיר, החונה לעתים על המדרכה מול חנותו שבלב תל-אביב. הנה, תיקנתי.

אז אני מושך במשנק, מסובב שוב את המפתח, והסטרטר של אלפא מתחיל לעבוד במרץ, כאילו חיכה לרגע זה במשך כל החורף – וכלום. GTV לא מתניעה. אני עוד לא מתעצבן. לוקח הפסקה של חצי דקה.

"זה יום ראשון שלנו", אני מזכיר ל-GTV. "זה חג הגויים, הכבישים ריקים עדיין. אנו נפתח את השער בגדר ונערוך לנו טיול רומנטי בין יערות ירוקים ונבדוק אם לא שכחנו לקחת כמו שצריך את הסיבוב ההוא, שני קילומטרים מפה, שהזמרת היהודייה סלאבה פשיבילסקה שרה עליו לפני שנים: "מי שבחצות בסיבוב שלנו ירכב/ המוות יביט באישוניו".

והזמר מייצ'יסלב פוֹג (למה הוא לא שר בדואט עם פשיבילסקה?) ממשיך בשלו ברדיו-טייפ של אלפא:

"זה, אהובתי, יום ראשון האחרון לנו
אז הביטי בי באהבה עד שארעד
הרי מחר ניפרד
כבר לעד".

גם אלפא ממשיכה בשלה, כלומר לא מתניעה.

J. Petersburski

מלחין 'טנגו המתאבדים', היהודי-פולני יז'י פטרסבורסקי

אין עכבר, יש פוּלְס

אני מנסה לגלות מהי הסיבה לסוֹרְרוּת של אלפא ועוצר שוב את הקסטה. יש לי די דאגות גם בלי התוגה היוקדת של גיבורי הטנגו ושל היהדות כולה. זו העת לפתוח בפעולת חירום. אני מפרק את מסנן האוויר, ומחלק בין ארבעת הגרונות של מאיידי הסולקס הכפולים את תרסיס הפלא היודע להחזיר לחיים מנועים מעולפים. או-אז חוזר אני למושב הנהג ומסובב שוב את המפתח של ג'וני לכמה-עשרה שניות. שום כלום. תוצאת אפס.

אני בוחן את החוטים. אולי זו לא עין רעה, אלא סתם מכרסמים שטעמו את מערכת החשמל של אלפא. אני שואל את המולטימטר אם מתח של 12.5 וולט מגיע לפלוס של הסליל (קויל). מגיע. גם במינוס של הסליל מופיע הפולס הנכון. זאת אומרת המפלג, שבו חשדתי, עובד – לפחות במחלקת החשמל הנמוך, לפני שהקויל מעלה את הוולטים השמיימה.

הגיע הזמן לבדיקה הקובעת: אני מפרק את הכבל של הפלאג ומקרב אותו לבלוק המנוע, מסובב סטרטר – ואין ניצוץ אחד לרפואה.

ממש סרט מתח, אז בואו נגלגל אותו מההתחלה:

געוולד, היהודים נוטלים נפשנו

לפני הרבה שנים העברתי תקליט ישן לקסטה, שהלכה לאיבוד וצצה ממנו, וכעת הלכתי איתה ל-GTV. אין לי ברירה, כי המרחב הפנימי של אלפא הוא הבונקר האחרון שיש בו רדיו-טייפ המאפשר להשמיע את הצלילים האישיים של הקסטות, שאין להשוות אותם לקולות הדיסקים המודרניים או לפטנטים אלקטרוניים אחרים שהשתלטו על רכבנו, ברוח משטר הסטריליות של המודרנה.

אני מאכיל את הרדיו הישן בקסטה ונזכר במה שנכתב על המהומות שפרצו בוורשה לפני מלחמת העולם השנייה, לאחר שעשרות גברים צעירים התאבדו בגלל השיר שאלפא תשמע בעוד רגע. עקב כך, זכה שיר יהודי-שמאלצי זה לכינוי 'טנגו המתאבדים'. את מילות השיר כתב היהודי זנון פרידוולד, הלחין היהודי יז'י פטרסבורסקי, בן למשפחת הכלייזמרים מְלוֹדִיסְטָה, ושר הידיד הלא-יהודי של שניהם – מייצ'יסלב פוג, שגם אותו האשימו הגויים ביהודיוּת, כדי לטעון ש"שלושת היהודים כתבו ומזמרים את השיר במזיד כדי שהפולנים ייטלו את נפשם בכפם".

הפולנים רתחו עוד יותר כאשר יהודי נוסף, בשם הנרי גולד, עיבד את השיר לגרסה תזמורתית מרשימה, בביצועה של התזמורת שניהל.

הסקנדל סביב השיר הופסק רק בגלל המלחמה שפרצה. המלחין פטרסבורסקי ברח לרוסיה והגיע ארצה עם צבא אנדרס. גם הפזמונאי פרידוולד ניצל מהשואה ומת בתל-אביב ב-1976. רק הצלע השלישית של השיר, הזמר פוג, נשאר בוורשה הכבושה והפך בה לגיבור המרד הפולני באוגוסט 1944, וגם לחסיד אומות עולם, לאחר שהציל בביתו יהודים רבים, חלקם חברים מוזיקאים וחלקם לא, חרף סכנת המוות שבכך.

1 x GTV et 2 x SLK

הכי יפה בגן: אלפא GTV יצאה לאור היום ולגשם דק כדי לנוח מהשיר העצוב שמילא את החלל הפנימי שלה בזמן התיקונים.

samobojcow Fogg 1936 . מה שהסעיר את אהובתי האיטלקייה.

חשמל רענן יותר

אבל בינתיים אני ב-GTV המורדת. "תן למחשבות לרוץ", מציע ברגעים כאלה אריק אינשטיין. אולי האצבע של המפלג נשרפה? אני פותח את מכסה הפלסטיק של המפלג, מחבר חשמל לחלק המרכזי של האצבע, ובודק אם המתח מגיע לקוטב שתפקידו לחלק חשמל בין ארבעת המצתים. יש חשמל. גם מכסה המפלג לא נסדק, והקפיץ דוחף את חתיכת הפחם לאצבע.

אני מחבר חזרה את חוטי הפלאגים, לפי הסדר 1-3-4-2, חוזר להגה ומסובב מפתח באמונה שמשהו השתנה – אך לא השתנה דבר. GTV לא מתניעה. ברור כשמש שנשרף הקויל.

זהו לא סתם קויל, אלא רכיב גזעי השייך להונדה אינטגרה R. הרכבתי את קויל יפני זה באיטלקייה כדי לספק ל-GTV חשמל רענן יותר, אך רכיב הפלא התפגר. חוזרים לקויל האיטלקי, הזנוח בתא המטען.

בְּנִי לא שר להאצ'בק

ועד שארכיב את הקויל ממילאנו נשמע את הטנגו מוורשה, המספר, כדרכם של בני מינו, על פרידה כואבת עד דמעות. מנגינה זו מתאימה לבני היקר, שעומד להיפרד מהונדה האצ'בק שלו המשופרת עד אחרון פרטיה, בעלת מנוע 190 כ"ס במקום 95 המקוריים, גיר קצר מתפריט-העל של הונדה אינטגרה R, מתלים ובולמים של קוני, מעצורים מוגדלים וחישוקי momo ספרינט על צמיגי גודייר F1.

אם אין די בכך, בהאצ'בק אדומה זו של בני יושבים על מושבי סיוויק R עשויי זמש. "זה פריט אמנות, טיל קטן. לא חבל לך להיפרד ממנה? הרי זו יצירה חד-פעמית", אני ספק שואל ספק נוזף בו. "הייתי מאושר כשבנית אותה וכתבתי שהתפוח לא נפל רחוק. אתה יכול להביא אותה אַרְצָה כתושב חוזר", הצעתי.

אך בני מתעקש: האצ'בק מיותרת, הוא מסביר לאביו הסנטימנטלי, כי הונדה HR-V תשרת אותו בנסיעות יומיומיות, ולנסיעות כיף תהיה לו מרצדס SLK 230 קומפרסור. לחברתו איבונה יש כבר אחת כזו, SLK 200 אוטומטית, שמצאה חן בעיני בני ועל כן הוא איווה אחת לעצמו.

ב-SLK הללו נִגְלָל גג עשוי פח והופך את קופה למכונית פתוחה. מרצדס היא שהחלה עם שטויות אלה, שהתפשטו באחרונה.

מלכת החצר

אני מחליף את הקויל השרוף במקורי ששמרתי, שהרי קשישים מורשים לא זורקים שום דבר. GTV מתניעה מיד. כעת, נינוח ונסער בה-בעת, אני מוציא אותה לאור היום, רק כדי לגלות בפעם המי-יודע-כמה שבזכות המעצב ג'יוג'יארו הצעיר, היא יפה יותר מכל הבנות בחצר.

מוזר, אך לפני כ-30 שנה היא לא עשתה, משום מה, רושם עליי, כאשר ראיתיה חדשה, נושאת עדיין את השם אלפטה GTV. כיניתי אותה אז 'צוללת'. הייתי עיוור או סתם חסר טעם?

מלחמת כל בכל

בניסיון שכנוע אחרון, אבוד מראש כמו הטנגו ההוא, אני פונה לבני ומפציר בו:

"אל תמכור את סיוויק המפלצתית שלך, כי אנו נאבד אירוע גרנדיוזי, אירוע פיצוץ. אם תמכור אותה, לא נוכל לעשות תחרות בין כל בנות המשפחה – אתה בהונדה HR-V שלך (105 כ"ס) מול אלפא GTV הקשישה (132 כ"ס). אחר כך סיוויק המושקעת האדומה שלך (190 כ"ס) מול הונדה CRX הכחולה (160 כ"ס), שגם היא לא אוהבת להפסיד. ולבסוף, הבווארית Z3M קופה שלי (321 כ"ס) תגרור את SLK 200 של כלתי איבונה (134 כ"ס), והיא, כלומר הבווארית הגוררת – תתחרה ב-SLK השנייה, 230 קומפרסור (193 כ"ס), של כבוד הבן".

"נו, מר אטלר ג'וניור, מה אתה אומר?", ניסיתי את מזלי אצל לבו העקשן של בני. "אם לא תשאיר לי ברירה, אני אקנה את סיוויק האצ'בק המרושעת שלך לאוסף שלי כתכשיט חינוכי. אמנם סיוויק זו, חביבי, אינה מתאימה למִשְרַת פסיכולוגית אצל קשיש מורשה, בגלל האופי הרע במיוחד שלה, אך במקום זה היא נולדה, לדעתי, כדי להטעים אותי את טעם המטפלים המנוסים שאכיר בגיהנום".

2 x SLK etr Max ok small[1]

לא ייאמן, אך בחצר ביתי חונות פתאום בלי בושה שתי מרצדס SLK. לגביי, הן לא רק בורגניות אשכרה אלא גם מקולקלות, כי היצרן התקין בשתיהן תיבות הילוכים אוטומטיות 

טיפ טיפה

'אנונימי' שאל אותי: "יש לי mpv, והקוילים זו אחת המחלות של הרכב הזה. באחת הכתבות שלך נאמר כי בדיקת קויל, אם הוא תקין או לא, הינה פשוטה ולא חייבים להגיע למוסך. איך מבצעים בדיקה זו לבד? מה צריך לבדוק?"

תשובה: בדיקת מצבו של הקויל במכונית ותיקה היא הליך פשוט, כמפורט בכתבה הנוכחית, "הטנגו האחרון בוורשה". במכונית המודרנית המצב שונה, וכדי לבדוק את הקויל מומלץ לבקש עזרה של מחשב דיאגנוסטי במוסך היבואן. השימוש במערכת החשמל CAN דרש ויתור על חוטי מתח בין הקויל והפלאגים, כך שבמכוניות רבות, וביניהן גם ב-מ-וו Z3M שלי, הקוילים מתיישבים ישירות על הפלאגים. אפשר אמנם לבדוק קוילים אלה באמצעות חיבור חוט קצר, המגלה אם הקויל החשוד מוציא ניצוצות או לא – אך מערכת CAN, ואף מחשב הרכב, מאיימים להיפגע אנושות מהליך פרימיטיבי זה

שואלים את אדוארד

פ', ירושלים: סקרנית לדעתך על פרשת בטר פלייס ונפילת דנקנר (משפיע גם על מכוניות, לא?)

תשובה: 1. במשך תקופה ארוכה זכתה בטר פלייס בתמיכה רחבה של המדיה, חוץ מאנוכי, שהיה שולח לספאם את צרורות ההודעות לעיתונות של שי אגסי וחבורתו. ראשית, היה לי ספק לגבי יושרו של נער הפלא הנצחי המוביל את הפרויקט הגרנדיוזי, אשר נראה בהופעותיו כשחקן רודף בצע שמתחזה ליפה-נפש סביבתי ומנצל את החזון הירוק. משהו כמו הזאב ב'כיפה אדומה'. וחוץ מזה, נהיגה במכונית חשמלית אינה מעניינת אותי. להיות נהג של רכבת עירונית רציתי בגיל שש. עם ההתבגרות למדתי, צעד אחר צעד, מהי הנאה אמיתית מנהיגה, כך ששקע-מוביל אינו מספק את רוחי.

2. ההתנהלות של דנקנר עלולה להסב למשק משבר ממושך, מה שעשוי להוביל לכך שקניית רכב חדש תהיה צעד השמור למעטים. יש לצפות אפוא ששיטת הליסינג תתחזק ומחירי היד שנייה יעלו.

5 תגובות
  1. יפעת permalink

    נחמד לגלות שאני לא היחידה בעולם עם קסטות באוטו (דייהטסו שרייד 99')…. שלחתי לסבא הפולני שלי את המוסיקה של פטרסבורסקי והוא התרגש ומוסר תודה. מחכה כבר לסרט שלך.. יפעת

  2. מנשה permalink

    האלפטא עדיין נושאת לוחיות זיהוי ישראליות?

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) permalink

    גם החלצה החדשה שקניתי לכבוד הפרמיירה של הסרט מחכה …

  4. שימי permalink

    רשום בספר הטיפולים (בהיינס או ב WMF של היצרן ) את ערכי התנגדות הכריכה הראשית והמשנית של הקויילים, ניתן למדוד במולטימטר ולהשוות.

    חוצמזה, מאחר ומדובר בקוייל לצילינדר, אם אחד התפגר, המנוע עדיין ימשיך לעבוד אבל רק עם 3 צילינדרים מתפקדים, ואפשר לזהות בקלות לפי הויברציות מצב זה, במיוחד בניוטרל או בטורים נמוכים.

    קויילים מתפגרים בד"כ כתוצאה מתכנון לקוי של היצרן בנושא פיזור החום בסביבתם.
    אפשר לפתור את הבעיה עם ניתוב אויר קר מחוץ ע"י תיעול האויר ישירות על הקויילים,
    אם הם נמצאים מתחת למכסה השסתומים, אפשר לחבר למכסה השסתומים צלעות קירור של מעבד מחשב, ולתעל לשם את האויר הקר, אפשר להוסיף מאוורר מעל הקוייל.
    או שפשוט לוותר במידה ואורך החיים סביר (משהו כמו 5 שנים ).

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה) permalink

    הפוסט הזה אמור היה להסתיים בפיסקה נוספת אליה היה אמור להוביל האיזכור של ה- SL זו עם כנפי השחף שמיני קופר אחת עשתה בה שמות בסיבובים …סיפור שכבר סופר באכסניה זו או אחרת, כבר אינני זוכר , סיפור משעשע שתמיד מעלה חיוך להיזכר בו שוב – מעין גירסה מוטורית לקרב דויד וגוליית …

כתיבת תגובה

