Skip to content

שמן מנוע אורגני

נובמבר 6, 2013

כנראה הושפעתי מידידי המחזאי סלבומיר מרוז'ק, שכתב הצגות סוריאליסטיות הבנויות על אבסורד כמו 'טנגו', אשר חוללו מהפכה בתיאטרון העולמי – כי גם אני מכרתי לגויים מחזה שהם בלעו כמו גוזלים

היו לי פעם חברים על רמה. שני ציירים, מחזאי מהצמרת האירופית, משוררים, אנשי קולנוע, מלחינים וגם זוג שחקנים, אף כי אין לי סימפטיה למקצוע זה מאז שדיברה איתי תושבת העיר העתיקה בוורשה, אירנה לוֹמְנִיצְקָה.

לומניצקה הייתה נשואה נגד שחקן ידוע, טדיאוש לומניצקי, שחקן לאומי אשכרה בפולין, כפי שאצלנו ביאליק הוא 'משורר לאומי' ועגנון 'סופר לאומי'. ואירנה זו, מהנדסת אלקטרוניקה במקצועה, סיפרה לי ביום בהיר אחד שהיא גירשה מהבית את בעלה, אותו שחקן לאומי מהולל.

לדבריה, היא קצה בהתחבטות הקבועה לגבי כנותו של בעלה: האם הוא מדבר אליה מתוך נהמת לבו כאשר הוא בוכה מולה בדמעות מפוארות ורועד, מכריז שהחיים נמאסו עליו ומפציר בה לפרוש עליו את חסותה המלכותית ורחמיה האימהיים – או שמא הוא רק משתמש בה לצורך אימוני-בית הדרושים לצורך דמות תורנית שעליו לגלם בתיאטרון, איזה מלך אוּבּוּ, אותלו או המלט.

וואלה! חייכתי בפולנית, יודע בדיוק על מה גברת לומניצקה מדברת. הרי גם אני גרתי שנה עם שחקנית, מתחילה אמנם אך כבר מוכשרת, ואף התחתנתי איתה כמעט. מה, אני לא שמעתי ממנה נאומים נרגשים, מְהַפְּכֵי קרביים, ואז גיליתי שהיא ממשיכה אותם מול הראי?

ראלי במקום דאלי

כן, היו לי אז חברים אמנים, וביניהם שחקנים, עד כי באמצע סתיו חיי, או קצת מאוחר יותר, נשארו לי רק חברים חולי מכוניות כמוני. חולמים על רכבם ומטפלים בו. מי יותר חולם ומי יותר מטפל. חברים כאלה אני פוגש בגלל המכוניות או מדבר איתם על מכוניות בסקייפ.

נושאים כמו מנועים, שלדות וביצועים קושרים בינינו, ולא אמנות.

ופתאום

חבר שיש לו אותה מכונית כמו שלי, ב-מ-וו Z3M קופה רק שחורה, אמר לי שלדעתו אינני זכאי לגילי המופלג.

"מה זאת אומרת? שלא מגיע לי להזדקן?" התקוממתי, והוא הזכיר לי מקרה מביך שהתרחש במפגש של בעלי ב-מ-וו M3 ו-Z3M, שהתקיים במהלך הביקור האחרון שלי אצל הבווארית תושבת הגולה.

היה זה עוד מפגש משעמם של חברי מועדון 'ב-מ-וו M', דומה למפגשים הרגילים הקודמים, שהריטואל בהם לעוס: קודם שורפים צמיגים בנסיעות מטופשות בין פילונים, אחר כך מדברים על קפיצים ובולמים, ואז מגיעה גולת הכותרת – ויכוח עז בסוגיה "איזה שמן מנוע מתאים לרכבנו יותר משמנים אחרים".

נס פח השמן

אני טס הביתה לתל-אביב, חוזר לבווארית המחכה לי בנוחות בביתה ליד ורשה – וחברי המועדון עדיין בשלהם, רבים על שמנים. כמה אפשר? אחרי שלושה-ארבעה מפגשים כאלה, שנוכחותי השתתפה בהם וסבלה, קצתי בוויכוחים השמנוניים, ולצורך ההפתעה והבידור הכנתי מכל פח ריק של שמן זיתים שהבאתי בזהירות מהארץ. ניקיתי אותו בדייקנות ומילאתי בשמן הטוב בעולם, Fuchs טיטאן רייסינג פרו S בצמיגות 40W5. זה גם השמן היחידי אשר הגויים האירופים הפיקחים טרם הצליחו לזייף.

הפעם, חיכיתי למפגש הבא של מועדון M בכיליון סבלנות. כצפוי, שוב התלהט בו נושא השמנים, ושוב התנצחו ביניהם החברים מה טוב יותר למנוע ששת הצילינדרים S50B32 אשר לו 321 כ"ס –Mobil 1 מזן 50W10, או קסטרול רייסינג 60W10, או שמא קסטרול Edge בצמיגות 0W30 שספר הרכב ממליץ עליו. ושוב הם התאוננו שרוב השמנים סובלים מזיוף וקשה להשיג את המקוריים גם בחברות שיווק גדולות.

אך הפעם, במקום לפהק, התנתקתי מהוויכוח הסוער, ניגשתי לבווארית שלי ופתחתי את מכסה המנוע. בדקתי בדייקנות מה אומר מד השמן, והוצאתי מתא המטען מכל בנפח 2.0 ליטרים של "שמן זיתים אורגני", כעדות הכתוב עליו. מזגתי איזה 100 סמ"ק לפתח שבמכסה הראש, הסמוך לכיתוב M POWER BMW, ושוב הוצאתי את הבודק, ניגבתי אותו בנייר, בדקתי את מפלס השמן, סגרתי את מכסה המנוע וגיליתי, בסיפוק מסוים, שחברי מועדון M עוקבים אחריי בצער ובתדהמה.

זיתים זה מרגיע

"מה זה?!" קפצו עליי מכל הכיוונים. "איזה שמן זה?!"

"שמן זיתים", עניתי. "אורגני. הבאתי אותו מתל-אביב. הוא הכי בריא. אני מוזג אותו גם לאלפא GTV ולהונדה CRX. גם למנוע וגם לגיר. עובד בובה".

"השתגעת?", גיחכו הגויים בזלזול. "אתה תהרוס את המנועים, זה לא מתאים!"

"למה לא מתאים?", השתוממתי, "מה רע בו בכללותו? תשמעו משהו", ביקשתי, ואז התיישבתי בבווארית והתנעתי. "מה לא עובד שָקט? אפילו שרשרת הטיימינג ומערכת ואנוס לא משמיעות את הדפיקות הרגילות. שמן הזית, פלא פלאים, השתיק הכול קומפלט".

"גם את השסתומים", המשכתי להלל את סגולותיו של השמן העברי, "לא שומעים כמעט, ושום עשן לא יוצא מאף אחד מארבעת המפלטים, המנגנים את הפוגה והטוקטה ב-D מינור של יוהאן סבסטיאן באך".

shemen zeytim XLL

מיני בר. שמן הזית האורגני מרגיש טוב בחברתם של תוספים ומוצרים אחרים שבעבר הייתי משתמש בהם. השמנים של היום זקוקים לתוספים רק במקרים חריגים

בחירוק היגיון

ואמנם, מנוע הבווארית עבד שקט להפליא, שהרי היצרן Fuchs, שהתוצרת שלו מילאה את הפח התל-אביבי, איננו סתם עוד יצרן שמנים אלא סנוב-על בענף תעשייה זה. לא במקרה עולים השמנים של Fuchs כפליים או שלושה משמנים נורמליים מהמדף העליון כמו Valvoline או Motul.

החברים עמדו המומים. "אולי זה אפילו יעבוד", הסכימו איתי בחירוק היגיון, "אך המאייד הקטליטי שלך לא יעמוד בזה. האפר המצטבר יגדוש את תא השרפה, קורוזיה תתפשט במערכת", הזהירו.

חילול הגזע הבווארי

מאוחר יותר באותו ערב התקשר אליי ידיד מהמועדון, זה שיש לו Z3M כמו שלי, רק שחורה. הוא ידע מראש על תרגיל השמנים שהכנתי, אך לא נשמע משועשע. לדבריו, אחרי שנסעתי התעצבנה החבורה ורתחה.

"אמרו עליך", סיפר, "שאתה לא ראוי להיות בעלים של ב-מ-וו Z3M קופה, כי שמן הזיתים שאתה מתבל בו את המנוע הוא חילול הגזע הבווארי הטהור. ואני אומר לך, אדוארד", המשיך, "שאתה לא זכאי לתואר 'קשיש'. לפחות תדע את זה. כי מה תעשה עכשיו? תספר את האמת במועדון M ותצפה שלחבר'ה יהיה חוש הומור והם לא ייפגעו? סביר יותר שהם יהפכו בגללך אנטישמים כפייתיים", קבע.

והאמת, המציקה לגביי, שאני לא יודע מה נשאר לי לעשות או להגיד אם ניפגש שוב, לפי המסורת. הרי בחבורה זו של מועדון M אנשים נחמדים שעזרו לי לא מעט. הם לימדו אותי כיצד למחוק ממחשב הבווארית את הדרישות המעצבנות לטיפולים, שכבר ביצעתי, וכיצד להקיש ברדיו את הקוד הסודי. מה, להגיד להם את האמת, שזה היה רק קונדס בלתי מוצלח?

Dwie Panie M

ועידת בוואריות. ב-מ-וו Z3M קופה השחורה התארחה אצל אחותה שבכפר, הלא היא הכסופה שלי. לא נעים להודות, אבל האורחת נראית טוב בשחור

קשה מאוד להשיג אותם כעת

ואולי מוטב לי לחפש חברים אחרים, אמנים, כמו פעם, מאותו גזע שהצטמצם ואף נעלם בקדחת הצוננת של הזמנים המודרניים, כפי שנעלמו המגפיים של ברוך.

טיפ טיפה

אמנם עסקנו כבר בנושא הבולמים, אך נחזור אליו לבקשתם של דניאל, איציק וקוראים אחרים. הזנחתו של נושא הבולמים משקפת, למעשה, את הרמה הכללית של הידע המוטורי בארצנו. הרי מקובל כאן לזלזל במצב הבולמים, לפחות עד שלא נוזל מהם קילוח הגון. המוסכים העבריים אינם ממליצים להחליף בולמים כל עוד הם אינם נוזלים, והנהגים מתרגלים לקופצנות הרכב ואף נהנים מהנסיעה הרכה.

גם בטסט השנתי של הרכב הבוחנים אינם מתייחסים כמעט למצב הבולמים, וממילא מכוני הטסט אינם מצוידים במכשור אלקטרוני המודד באחוזים את כושר העבודה של כל בולם.

חבל שכך נראה המצב, כי לבולמים יש השפעה רצינית ואף מכרעת על אחיזת הכביש, על תפקוד המעצורים ועל פעילותן של מערכות ABS, ESP ו-ASR. בולמים שאינם במצב תקין מאריכים את טווח העצירה של הרכב ומגבירים את תת-ההיגוי (החלקת הציר הקדמי) בסיבובים. זאת ועוד: נסיעה ברכב הסובל מבולמים שתפקודם לקוי אינה מאפשרת ליהנות מהנהיגה. אפילו נסיעה בקו ישר דורשת זהירות ותיקוני הגה בלתי פוסקים. בנוסף, בולמים שאינם מתפקדים כראוי גורמים לסנוור הנהגים הנוסעים ממול.

בדיקה שטחית של הבולמים מצטמצמת ללחיצה בפינת הרכב: לוחצים חזק ועוזבים. אם המכונית מתנודדת מעלה-מטה, יש להחליף את הבולם – בהתאם לכלל שאין להחליף רק את הבולם הפגוע בפינה זו אלא גם את שותפו, כלומר את הבולם השני באותו ציר.

שואלים את אדוארד

יצחק רביב: לאשתי יש מאזדה 2 שנת 2009 והיא מלמדת בנתיבות, בגבעת-וושינגטון ובכפר-חב"ד. אנחנו גרים ברעננה. רצינו לחדש לה את הרכב. מכיוון שהיא (שלא כמוני) אוהבת רכב קטן, התלבטנו בין היברידי (הונדה ג'אז, טויוטה יאריס?) ובין אחר כמו גולף בעלת מנוע TSI. מה דעתך, והאם יש לך המלצות אחרות? איך האאודי A1? היא רוצה נסיעה שקטה ויציבה, שדה ראייה טוב דרך החלונות, רכב אמין, בטיחותי ונוח. חשוב גם שלא יהיה חלשלוש, אך לא מנוע ענק. הכוונה לרכב חדש או צעיר מאוד (כמה חדשים).

תשובה: כל המועמדות שציינת ראויות לייעוד שאתם תולים בהן ומעידות על טעמכם הטוב. בעצם, אין כרגע מתחרות לגולף החדשה מבחינת נוחות, בטיחות והנאת נהיגה. לאאודי A1 יש יופי משלה ומוניטין של היצרן, כך שהבחירה צריכה להיות בין גולף ובין אאודי, שהיא קטנה 'פרימיום'.

כל זאת בהנחה שאתם קונים מכונית לשלוש-ארבע שנים, ולכן לא חוששים מהצרות שעלולים להמיט בשלב מאוחר יותר מנוע TSI ותיבת ההילוכים DSG – שני פטנטים שאינם בנויים למרחקי זמן ארוכים. נדמה לי שלפי מתווה השימוש שציינת, אשתך יכולה לשקול גם את האופציה של ניסאן Juke בעלת היופי הצעיר, הבלתי קונבנציונלי. לדעתי דגם זה מתאים במיוחד לנשים מטעמי בטיחות (בזכות בנייה סולידית), נוחות תפעול וכוח מנוע, המתאים למשקל הרכב.

ודאי שאינני פוסל את הונדה ג'אז, במיוחד בגרסה היברידית, אך קשה לי להמליץ על טויוטה יאריס, שבאחרונה מדווח על תקלות מוזרות בה, כמו התפרקות בוכנת המנוע כבר אחרי 6,000 ק"מ. עוד קראנו על יחסו המוזר של היבואן, שמוכן אמנם לתקן את הנזק, אך אינו מסכים להחליף את המנוע בחדש.

בחור קריית-גתי: קניתי לפני כחודש פיאט פונטו 2002 שמורה, לפחות מבחוץ, ונראה שגם מבפנים. כמה שאלות:

1. מדי פעם צריך להוסיף מעט שמן מנוע (כ-200 מ"ל בשבועיים ואולי קצת פחות, בנסיעה יומית מקריית-גת לאשדוד הלוך חזור). אין נזילה. ממה זה יכול לנבוע? לא מפריע לי למלא מדי פעם, השאלה אם זה מעיד על בעיה יותר רצינית.

2. הגלגלים האחוריים הם מסחריים (הדגם שלי +C בסוף). עד כמה זה נורא? ה'פנצ'ריסט' אמר לי שזה כבד לסרן או משהו כזה.

3. הכי חשוב לי: בכל בלימה יש חריקה. לא בהאטה מחוץ לעיר, אלא בבלימה או בהאטה קצת רציניות בתוך העיר (ואולי מחוץ לעיר אני פשוט לא שומע). במצב הזה עשיתי טסט ולא אמרו לי על שום בעיה בבלמים. חבר אחד אמר לי שזה אומר שהרצועה לא מתוחה דייה ושזה לא קריטי, רק עושה רעש מעצבן. מה אתה אומר?

תשובה: אם המנוע של פונטו שלך עשה למעלה מ-150 אלף ק"מ, אכילת שמן זו היא בגדר הנורמליות. בכל אופן, טוב שאתה עוקב אחר מפלס השמן ומקפיד על נאותותו. בקשר לצמיגים: יש לבדוק בספר הרכב מהי המלצת היצרן. לא נראה לי הגיוני לצייד את הציר האחורי בצמיגים שונים מאלו של הציר הקדמי. באשר לחריקות בבלימה, זוהי כנראה תוצאה של רזוננס דיסקיות בציר הקדמי – תופעה שאפשר להשתיק באמצעות החלפת הדיסקיות בצעקניות פחות. אם החריקה בוקעת ממערכת המעצורים האחורית, סימן שדרושים רק כיוון או חריטה של התוף.

ציון: אני נוהג ברכב מיני קטנטן. חשבתי לקנות רכב קצת יותר גדול שיהיה גם נוח יותר לנסיעות ארוכות, שאני מבצע פעם בשבועיים. מה אתה אומר על הרעיון לקנות רכב ולהסב אותו לגז? זאת, לאור המחיר הנמוך ובתקווה שהמחיר אפילו ירד… התקציב שלי נע סביב אזור ה-30 אלף שקלים, וחשבתי לשמור עוד עשרת אלפים לטובת התקנת מערכת הגז ודברים לא צפויים נוספים. מה דעתך על הרעיון? באילו כלי רכב היית ממליץ לבצע הסבה?

תשובה: באופן עקרוני, מנועים השייכים לדור הקודם של פולקסוואגן ואופל נחשבים כמתאימים להסבה לגז – ובלבד שהם מצוידים בתזמון שסתומים הידראולי. התנאי העיקרי הוא שמנוע הבנזין שאתה עומד ללמדו להסתפק בגז צריך להיות במצב טוב, כדי שיוכל להתמודד עם טמפרטורות גבוהות יותר של שרפה. בכל אופן, בטרם החלטה כדאי להתייעץ עם מומחים להסבה.

 יגאל: מכוניתי, פורד מונדיאו 2006, צורכת דלק רב ואני מבקש לשקול הסבת המכונית גם להנעה בגז (בעבר הפנית לשלומי ממוסך 'גז חיש'). האם הסבה לגז פוגמת במשהו במכונית הבנזין, במנוע אולי?

תשובה: אם המנוע שלך במצב תקין, זולת התיאבון לדלק, אז המעבר לגז לא אמור לקצר את חייו באופן משמעותי.

מודעות פרסומת
3 תגובות
  1. שימי permalink

    לא קונה את זה, מוטול 300V נמצא בשימוש במכוניות ואופנעי מירוץ רבים,
    ומבחינה כימית המבנה המולקולרי המשוכלל שלו עשוי מ DOUBLE ESTER בעוד שה FUCHS מורכב מ SINGLE ESTER
    לא אומר שמדובר בשמן גרוע, רחוק מכך, פשוט המוטול 300V יותר טוב

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) permalink

    בנושא אחר לגמרי. מה ידוע לך על השפעת ערכת מנוע מימן על הרכב הנה לך קישור שמוכר כאלו בחו"ל:http://www.aquatune.com/aquatuneplus_gallery.php

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: