Skip to content

ד"ש לקנאים

ינואר 14, 2014

מצפוני מציק לי ועושה קולות של סטרטר מקולקל. הוא מאשים אותי שלא סיפרתי את האמת למה נפלתי לזרועות הבווארית

האמת היא שהייתי מוכרח להביא הביתה עוד מכונית, אחת לפחות, כדי להפגין המשכיות. הרי תמיד הייתי קונה עוד מכוניות כדי שאויביי לא ידעו שאין לי כסף. כפי שלימדו אותי בקורס קצינים בצבא הפולני: "מה לעשות כשנגמרים הכדורים? ממשיכים לירות כדי שהאויב לא ידע שהקלצ'ניקוב שלנו ריק".

חוץ מזה, תמיד רציתי לדעת איך נראים חייו של קשיש מורשה, שבמציאות נראה מורשה עוד יותר מאשר בכתב, ובלבד שברשותו יש מכונית המזנקת ל-100 קמ"ש בחמש שניות עם אופציה לפחות מכך.

ב-מ-וו Z3M, הלא היא הבווארית, הייתה המימוש המושלם של אידיאת ההזדקנות הגזעית הזו.

אלימה ושטותניקית? התקבלת!

הגורלות שלי ושל הבווארית עשו ביניהם לולאה גם משום שרציתי לחזור להנעה אחורית, ברוטלית. אמנם גם אלפא GTV שלי 2.0 נהנית מהנעה קלאסית, ממתלי דה-דיון ומתיבת הילוכים המוצבת בצמוד לציר האחורי – אבל GTV היא דמות אריסטוקרטית מכדי לבקש ממנה שטויות כמו החלקה בדריפט.

הרי לולא געגועיי להנעה קלאסית בריונית בנוסח ב-מ-וו M3, בלתי צפויה דייה כדי להתאהב בה – כמו זו שהייתי שבוי בה בנסיעות על מסלול הוקנהיים – הייתי מביא הביתה פיאט 500 אבארת'!

כן, חשבתי על אבארת' למרות הדברים שכתבתי עליה במדור זה, ואולי אפילו בגלל מה שכתבתי – שהרי לָטַשְתֵי את לבבי לא לעברה של אבארת' רגילה, שבה נהגתי וממנה התאכזבתי, אלא לעברה של הגרסה הבכירה, זו המצוידת ב-180 כ"ס.

מטורפת נורמטיבית מדי

מגעיי עם הרעיון הנ"ל, שהתעופף לרגע-קט בין אגף ההיקסמות לאגף היישום, התחממו כאשר מצאתי באתר המכירות mobile.de מציאה עסיסית: 500 אבארת' מטורפת דייה כדי ללכת עליה, כלומר בעלת 220 כ"ס. אלא שלפיאט אדומה זו הייתה תיבת הילוכים חצי-אוטומטית שכפתוריה הוגלו אל לוח המחוונים – ועוד ללא אופציה שהמנוע, בנפח 1.4 ליטרים ועם מגדש טורבו, ימשיך להיות בריא עוד זמן מה, לפחות כל זמן שהקשיש ימשיך לתפקד.

אך מה שהוריד אותי מהרעיון של אבארת' היה הנעתה הקדמית, שנקעה רוחי ממנה, ועוד יותר מכך המחשבה שצעצוע זה, הצעקני יש להודות, אינו הולם קשיש מורשה כפי שהוא מתאים כתכשיט או פספרטו לבנות המין היפה – אם כי לא בהכרח כאלה המחזיקות במזג ספורטיבי בולט לעין.

תוגת המוּטציות

את הדרך לוויתור על פיאט אבארת' סללה גם הנהלת קונצרן פיאט היושבת בטורינו, אשר ירתה לעצמה ברגל כאשר פיזרה בלי אבחנה כל מיני גרסאות המנסות לתפוס טרמפ על ההצלחה המשגעת של דגם ה-500 הרטרואקטיבי. יצורים כמו 500L, שהיא קריקטורה של SUV חסר כל טעם.

אבל על מה אני מדבר! הרי בגלל הנעה קדמית ויתרתי על מיני ג'ון קוּפר וורקס במהדורת GP, שבעורקיה זורמים 218 כ"ס. אז מה אני מחפש באבארת'?

מושלמת ורע לה

ירדנו מאבארת' ונסענו לתוככי יבשת הנאצי-לנד כדי לבדוק את מכשיר התנועה שעיצובו הוא הכי רחוק שאפשר מהאיטלקייה הקטנה – ולו רק בשל אורכו, שהתמתחותו צפונה נמשכת מעל 5.20 מטרים.

מדובר בדגם המפואר ביותר שפולקסוואגן דיגמה אי-פעם העונה לשם Phaeton, אשר עוצב ושווק כמתחרה למרצדסים סדרה S, ב-מ-וו סדרה 7, יגוארים ואאודי 8. Phaeton לא התקבלה יפה בשוק האירופי בגלל סמל פולקסוואגן, סמל פלבאי מדי לעשירים.

ודאי שלא למעני יצאתי לסיבוב ארוך בדבר כזה כמו Phaeton, שיש בו הכול ואין בו כלום, לטעמי. נסעתי בה חצי יום כי מכר פולני שלי, שכן לשעבר, הזמין אצלי מבחן דרכים פרטי למכונית זו. "אם כבר אתה מסתובב שם אצל ההלמוטים והקארלים בחיפושים", ביקש, "תבדוק לי כמה שווה ה- Phaeton הזו, אם בכלל. דלק ובירה על חשבוני".

הוא הוסיף שלפי האתר mobile.de, מחירי היד שנייה של Phaeton הם על הפנים. אף דגם אחר שיש לו 12 צילינדרים, ועוד ברמת לוקסוס כזו, לא נמכר בזול כל כך.

unnamed (3) unnamed (2)

בוטיק השתנעות. דעתי הפושרת על Phaeton חיממה דווקא את האיש ששאל אותי עליה

פאר טרחני

מצאתי Phaeton אחת מודל 2005, והנה מה שכתבתי לאיש:

"הייתה לי אפשרות לנסוע לא מעט ב- Phaetonמשעממת זו. אם לא מעבירים למצב S, תיבת ההילוכים האוטומטית זוחלת. המוד הסקוונציונלי הוא פרודיה. כל ניסיון להחליף הילוך מתקבל כהמלצה בלבד, והגיר מחליף הילוכים כאוות שיקוליו ובעיתוי שנראה לו גם כאשר סיבובי המנוע ומהירות הרכב משוועים להחלפה ספורטיבית.

"נוח בה? כן. אבל יש משהו טרחני בלהקת המנועים החשמליים שמתחילה לעבוד אחרי ההתנעה, פותחת וסוגרת כל מיני דברים כמו תריסים של מיזוג. בנפח המרשים של Phaeton, שישה ליטרים, מרגישים בעיקר בתחנת הדלק, בעת התשלום. אולי משקלה של המפלצת, 3,000 קילוגרם כמעט, הגיר האוטומטי שלה וההנעה 4X4 – גורמים לכך ש-12 הצילינדרים, 60 (!) השסתומים ועוצמה של 450 כ"ס לא באים לידי ביטוי.

"בכל אופן, Phaeton 'שלי' הייתה עצלה וזזה רק אחרי רגע של לבט מחושב. מערכת השמע בסדר, היא מווסתת את עוצמת הקול ביחס לרעש שמחוץ לרכב. מושב הנהג נוח מאוד, אבל הצליח להפחיד אותי כאשר היה נדמה לו, משום מה, שהתעייפתי או נרדמתי, ומיהר להפעיל נגדי, בהפתעה מושלמת, את מנגנון העיסוי.

"במולדתה קוראים ל-Phaeton 'מייבאך לעניים', מה שקבר אותה בשוק. אמנם בסיכומה של הגינות זהו רכב די מרשים ומהודר – אך בסעיף הנאת הניהוג Phaeton לא מציעה יותר ממראית-עין. לדעתי", סיכמתי, "יהיה לך כיף יותר אם תיקח דגם ממדף נמוך יותר. אפילו פסאט בעלת מנוע חלש יותר או איזו ב-מ-וו, קל וחומר אאודי".

התפוח לא נפל מהעץ

אגב, חוות דעתי על Phaeton לא עצרה את האיש. אשתו סיפרה לי שהוא קנה אחת, דיזל, ואני פרצתי בצחוק. כי לפני חמישים שנה אביו של איש זה שאל אותי איזה אוטו לקנות מבין שלוש אפשרויות: סקודה ספארטק צ'כית, ורטבורג (Wartburg) גרמנית בעלת מנוע שתי פעימות או מוֹסקֶביץ' רוסית.

אמרתי לו: "קח את הסקודה או את הגרמנייה, אך אל תיגע חלילה במוסקביץ'!"

והוא, לך תבין, קנה דווקא את המוסקביץ', וסיפר בוורשה שאני סידרתי אותו כי המוסקביץ' לא יוצאת מהמוסך.

אמיתית עד כאב שיניים

אמנם לא הפסקתי את החיפושים אחר Z3M, אך היו רגעים שעברתי כנראה ליקוי דעת, כי התעכבתי ליד כל מיני אופציות הגורמות לדפיקות לב מיידיות. כמו למשל ההזדמנות להביא הביתה את פורד אסקורט 1.8 RS קוסוורת' (Cosworth), אגדת ראלי בלתי נשכחת.

במכונית זו אין שום זיוף, שקר או איזה כאילו. הכול בה אמיתי ותכליתי עד כאב שיניים. 280 כוחות סוסותיה הם 280 גם במציאות, ולא רק על הנייר כמו במכוניות רבות. תחת מכסה המנוע חגיגה לעיניים ופרוורסיה קולית לאוזן. שני גלי זיזים עליונים, זוג מאיידי ובר כפולים כמו באלפא ויחס דחיסה בשמיים מְתַזְמֶרִים צליל מנוע מתכתי. לחבילת הפיתוי יש להוסיף הילוכים שנכנסים בקליק, היגוי בלי בוסטר, קפיצים ובולמים שכאילו אינם, ודיפרנציאל שאף הוא מרעיש מתכתית ומעביר את כל כוח המנוע לגלגל שאינו מחליק.

מישהו נתן לי פעם לעשות סיבוב ב-RS זו. מחמש דקות הנסיעה אני זוכר את מוט ההגה העובר בין שתי הדוושות ואת רעד הברכיים, ספק מהתלהבות ספק מהפחד שהסוס גזעי מדי בשבילי. זו איננה מכונית סימפטית כמו לנצ'יה סטרטוס, ש-RS התחרתה בה באליפות אירופה.

במשך זמן רב חלמתי על מפלצת האסקורט RS קוסטוורת' והנה היא לפניי, ממש בהישג יד. "תעשה סיבוב", מציע לי המוכר, ואני מסרב כדי לא להתאהב על המקום בגברת הזקנה ולא ליפול איתה בפח. הרי בשום מקום אין כבר חלקי חילוף ל-RS! אין להשיג בוכנות, טלטלים או מסבים. וזו הסיבה שאין רואים RS-ים במקום היאה להן – מרוצים למכוניות קלאסיות.

unnamed (1) unnamed

כמעט סטוץ: פורד אסקורט RS קוסוורת' (בכחול) ופיאט 500 אבארת'. שתיהן הבהבו בדעתי כמועמדות להצטרפות אל החיק הביתי, אך הבווארית Z3M קופה חילצה אותי מליקוי הדעת

אשת החוק נגד נערות החיק

מצפוני דורש ממני להודות שהבווארית הצילה אותי מבחירה בלתי אחראית, טיפשית, לא מוצלחת, שהייתי מתקשה להגן עליה בווידוי השבועי. ועוד משהו: בזכותך, אני מודה לבווארית שלי, אויביי מזיעים, מאבדים שפיות ומתגלים פתאום כשונאי ב-מ-וו.

טיפ טיפה: לא רוצים להתפתל

כתבי חצר, שמטרתם לשרת את אדונם היבואן ויחצ"ניו, עורכים מבחני דרכים והשוואות בין דגמים (תוך שמירה על כבוד המתחרות) מבלי להשקיע מאמץ. בין השאר, הם לא ממשיכים את מסורת מבחני הדרכים האובייקטיביים שבמסגרתה יש לבדוק את מרחק העצירה של הרכב מ-100 קמ"ש לעמידה – הן במעצורים קרים והן כאשר הם חמים. הם גם לא מודדים את רוחב הכביש שהמכונית מסוגלת לבצע בו סיבוב פרסה ללא עזרת הילוך הרוורס, וכך הלאה.

ודאי ש"קשיי הפקה" וחוסר ידע בנהיגה שחררו את הבוחנים הפרטאצ'יים מביצוע סלאלום – חלק חשוב ביותר במבחן. הרי רק סלאלום תקני חושף את טיב עבודת המתלים בסיבובים, את רמת הדייקנות של ההיגוי ואת מקדם הגלגול (כלומר, באיזו מידה המכונית נשכבת על צדה). רק סלאלום בין פילונים מסוגל לבדוק אם המושבים מחזיקים את הגוף כראוי, ואם שלדת הרכב "רכה או קשה".

שואלים את אדוארד

גפרי, רעננה: הדייהטסו אפלאוז שלי משרת אותי באמינות מ-1999. בזמן האחרון לא ניתן להתניע אותו כאשר המנוע חם אלא חייבים לחכות עשר דקות לפחות. ככל שמרבים בניסיונות להתניע, כך זמן ההמתנה ארוך יותר. הוחלפו פלאגים וחוטי הצתה, לפי המלצותיך בתשובות רבות. הוחלף מסנן דלק שהיה סתום ובוצע ניקיון של קו הדלק – הכול ללא תועלת. בדיקה במחשב לא מגלה דבר, משום מה. ההיפותזה שלי היא שתערובת הדלק המגיעה למנוע מתאימה למנוע קר ועשירה מדי למנוע חם. מה אתה חושב? ומה עושים כדי לרפא כלי רכב נאמן זה בזקנתו?

תשובה: אם בזמן ניסיונות ההתנעה כשהמנוע חם לא עוזרת לחיצה על דוושת הגז עד הרצפה – ייתכן שלא הצפת דלק היא האשמה בבעיה אלא הסליל (קויל). במקרה כזה הסליל, כאשר הוא חם מאוד, אינו מתיז את הניצוצות החזקים הנדרשים להתנעה (כאשר המנוע עובד כבר, הניצוצות החלשים אינם מפריעים). יש אפוא, כנראה, להחליף את הסליל.

ינון: לפני כמה חודשים נקרעה רצועת תזמון במהלך נסיעה, קצת לפני הזמן שבו הייתי צריך להחליף אותה. כתוצאה מכך בוצע שיפוץ ראש מנוע, כולל החלפה של כמה שסתומים. הבעיה היא שמאז הרכב צורך שמן, בעוד שלפני שיפוץ הראש הוא לא אכל כלום. עד עכשיו הוא אכל כשבעה ליטרים לאורך 12 אלף קילומטרים. המצתים עם שכבה לבנה, המעידה על שריפת שמן. אין נזילה של שמן מתחת לרכב.

דיברתי עם המוסך שביצע את שיפוץ הראש, והוא, כך נראה, מנסה להתחמק. אמרו שבגלל השיפוץ הלחץ במנוע עלה, וייתכן שמה שהרינגים של הבוכנות סחבו עם פחות לחץ לפני, הם לא אוטמים עם הלחץ הגבוה כעת. הם צודקים? זה נכון? האם אפשר לברר אם צריכת השמן היא מהרינגים של הבוכנות או מהגומיות של השסתומים? האם מעבר לשמן צמיגי יותר (כרגע האוטו על 1040 W) יועיל לאורך זמן?

תשובה: כנראה המוסכניק שלך צודק, ואין מנוס אלא להתרגל לצריכת השמן המוגברת – שהיא תוצאה של שינוי יחס הדחיסה המקשה על הטבעות לעבוד כראוי. לא הייתי מחפש פתרון בהחלפת השמן בסוג זול יותר או צמיגי יותר, משום ששמנים כאלה לא יתמכו במנוע לטווח ארוך. הייתי ממשיך עם השמן שהמנוע התרגל אליו ואולי מוזג לו תוסף XADO, בתקווה שהרינגים ישתחררו קצת. בכל אופן, אכילת שמן בהיקף של פחות מליטר אחד לאלף קילומטרים היא אמנם תופעה לא נעימה, אך עוד לא אסון.

עומר: ראיתי את השאלה של רותם לגבי קניית רכב לאמה, והבנתי שיש ברשותם יונדאי 2009. תוכל לקשר אותי אליהם אם הם מוכרים את היונדאי?

תשובה: כתובת הדוא"ל שלך תישלח לרותם.

עמיאל: אני מעוניין לקנות רכב של שבעה מקומות ורציתי מאוד לקנות MPV שנת 2003 ומעלה. חבר שהוא מוסכניק במאזדה-פורד אמר לי לקחת את MPV שנתון 1995-1999. אשמח לשמוע את דעתך בנושא האם יש לך המלצה על רכב אחר בתקציב של 50 אלף שקלים בערך? אנחנו נוסעים 10,000 ק"מ בשנה.

תשובה: כנראה המוסכניק שלך יודע על מה הוא מדבר שהרי MPV הישנות נחשבו אמינות. בכל אופן, ל-MPV יתרון מסוים על פני מתחרותיה בזכות בנייה סולידית וחלל פנימי מרווח. עקב האכילס היחידי שלה הוא צריכת הדלק.

יוסי מנדל: ברשותנו פיז'ו 206 מודל 2003 שעשתה 120 אלף ק"מ. עיקר השימוש בה הוא על ידי אשתי הנוסעת מדי יום מאריאל להרצליה וחזור, כלומר, נסיעה המשלבת מישור פקוק ועליות-ירידות. לאחרונה החלה להידלק נורה כתומה של הזרקת הדלק והאוטו משתנק. זה קורה בעיקר במהלך נסיעה בתוך הרצליה או בתוך פקק, אבל יכול לקרות גם בנסיעה מהירה. התדירות משתנה מאוד, ולעתים זה כלל לא קורה בנסיעה שלמה.

המוסכניק ביצע כבר ניקוי מסוים לחלק ממערכת ההזרקה ואמר שזה יכול לקרות בגלל הרבה סיבות וחבל לבזבז כסף. הוא הציע שכל פעם נעשה משהו ונראה אם זה ממשיך. עקרונית הוא מצביע על כיוון של משאבת דלק או ניקוי מזרקים. נשמח לקבל ממך הארות בעניין.

תשובה: אני מציע לקנות תמיד את הדלק בתחנה שאתם מכירים. האם מסנן הדלק של 206 הוחלף, כצעד ראשון בחיפוש אחר דרך לכיבוי הנורה? האם ניסיתם למזוג תוסף דלק איכותי, שעשוי לתרום בניקיונה של מערכת ההזרקה?

בנוסף, ייתכן גם שנסתמה המערכת המזרימה אוויר למכל הדלק כדי שהדלק יוכל לצאת ממנו ללא עבודה נמרצת של המשאבה. אפשרות כזו קל לבדוק: נוסעים בלי הפקק המקורי של מכל הדלק אלא בפקק חלופי (חמישה שקלים בחנויות לחלקי חילוף), שקודחים בו נקב למען ייכנס דרכו אוויר. אם בניסוי הזה הנורה לא תידלק, נמצא מקור התקלה.

מודעות פרסומת
2 תגובות
  1. יערית permalink

    מעניין מה דעתך על הנסיעה של הח"כים והשרים לאושוויץ במשלחת גדולה לרגל יום השואה הבינלאומי. האם יש בזה תקווה שיחס המדינה לניצולי השואה עומד להשתנות סוף סוף?

  2. לילך permalink

    ליערית – בדיוק ראיתי התיחסות של סתו שפיר בעניין אני מצטטת את דבריה:

    40 ניצולי שואה התייצבו היום בוועדת הכספים והתחננו לעזרה. מאחוריהם עומדים 50 אלף ניצולים שלא זכאים לקצבה חודשים ורבים מהם חיים בעוני מחפיר. מספרם הולך וקטן. הזכאות שלהם נקבעת ע"פ שנת העלייה – רק מי שעלה עד 1953 זוכה בה – ולא ע"פ הזוועות שעברו. זו אפליה אכזרית בחסות המדינה. אי אפשר להיות יותר ציניים מזה: האוצר יודע שככל שיתעכב עם ההחלטה על הרחבת הזכאות מספרם של הניצולים ילך ויפחת – וכך גם העלות הכלכלית שלהם. כל כך מביש. בשבוע הבא משלחת חסרת תקדים של יותר מ-60 ח"כים תטוס לטקס באושוויץ לרגל יום השואה הבינלאומי. אני לא נוסעת, למקרה שתהיתם, אך מסכימה שלטקסים כאלה יש חשיבות בינלאומית אמיתית. ובכל זאת, מבייש אותי שהאחריות שהמדינה לוקחת על השואה מסתכמת לפעמים בסמלים ולא במעשים. דרשתי היום יחד עם חברים נוספים לוועדה כי ועדת הכספים תיקח על עצמה את הטיפול בנושא באופן מיידי, מבלי להמתין לאוצר. לניצולי השואה אין יותר זמן לחכות.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: