Skip to content

אתם שאלתם 3

יוני 3, 2015

ושוב המדור מוקדש כולו לשאלות ותשובות – על מנוע ומזגן שלא מסתדרים, ראות פושעת, שבע נפשות שמתענגות להן, ועוד

יוסי בראל: אני פונה אליך לאחר שבמוסכים שונים שהייתי בהם אמרו נואש.

ברשותי ניסאן אלמרה פרפקט 2001, מנוע 1,600. הרכב עבר כבר כ-200 אלף קילומטר. לאחרונה האלמרה כובה בזמן נסיעה, אך רק כאשר המזגן דולק. התופעה חוזרת על עצמה ומשוחזרת בקלות לאחר נסיעה של כשלושים דקות במזגן דולק. יש לציין כי הדבר אף פעם לא קרה לי – גם בנסיעות ארוכות – כאשר המזגן אינו דולק.

שמתי לב לתופעה עוד בקיץ שעבר, אך בימים ההם זה קרה פעם או פעמיים, ובנסיעות מאומצות (כמו לאריאל ובעליות לירושלים). מאז, ובלי קשר לבעיה הנ"ל, החלפתי קוילים (את ארבעתם) ופלאגים.

בהמשך, במהלך חודשי החורף, התופעה לא חזרה על עצמה, ואני מניח שזה פשוט משום שלא הדלקתי מזגן.

לפני כשבועיים (קיץ) כבה הרכב שוב במהלך נסיעה במזגן. גררתי אותו למוסך, ושם החליפו לי מצבר (אכן, הוא עשה כבר את שלו). החשמלאי אמר שבזה הבעיה תיפתר, וזאת מכיוון שכשמדליקים מזגן האלטרנטור עובד קשה יותר בשביל להטעין את המצבר, ומכיוון שהמצבר היה גמור – זה הוביל לנפילת מתחים. אוסיף כי האלטרנטור נבדק ונמצא תקין.

שבוע אחר כך הדלקתי שוב מזגן, והרכב כבה כהרגלו לאחר כחצי שעה נסיעה. כשפניתי שוב למוסך (אחר), נאמר לי כי משאבת הדלק לא תקינה (בעבר הייתה עלוקה המשביתה את משאבת הדלק, אך לפני כשנתיים עקפתי אותה, וכיום הקודנית היא ליופי). נאמר גם שכאשר אני מדליק מזגן, אזי המשאבה מתאמצת יותר, והיא פשוט לא עומדת בזה (מודה שלא ממש הבנתי בדיוק).

היום שוב כבה לי הרכב בזמן נסיעה במזגן דולק. המשותף לכל המקרים (שלא את כולם תיארתי כאן) הוא שלאחר המתנה של 10-15 דקות הרכב התניע, וללא המתנה. היה סטרטר והטורים החלו לעלות, אך המנוע רעד וכבה מיד.

האם יש לך רעיון מהו מקור התופעה? מדוע הרכב כבה רק במזגן דולק? אולי תקלת פיוזים? משהו מקצר את מערכת ההתנעה? אגב, נורית המנוע אינה דולקת. אשמח לקבל עצה, אני ממש נואש.

תשובה: מכיוון שהמומחים לא ירדו לפשר התקלה, יש מקום להיפותזה הבאה, הראויה לבדיקה: כנראה, המנוע של אלמרה שלך כובה לא בגלל בעיית חשמל אלא עקב בעיה מכנית – בקומפרסור של המיזוג. קומפרסור זה זקוק להחלפה מיידית או לשיפוץ משום שהוא אינו עובד "עגול", אלא נתקע כאשר הוא מתחיל להתחמם עקב עבודה בנסיעה ממושכת. או-אז הוא ננעל בהפתעה, והמנוע יוצא מדעתו. סביר להניח שהקומפרסור נפגע עקב כך שהגז לא זכה לתוספת שימון.

אגב, מתי החלפת חגורת תזמון? גם אם לא עבר זמן רב, כדאי בכל זאת להחליף חגורה, משום שההיכבויות הפתאומיות של המנוע מחלישות אותו.

מאיר ניזרי: לפני כמה חודשים רכשתי לאשתי לרגל יום הולדתה החמישים קיה ספורטאז' חדשה, מנוע 1.6, ב-135 אלף שקלים.

הרכב סביר מינוס, אך יש בו בעיה גדולה: שדה הראייה בכיסא הנהג, משמאל ומימין, חסום באופן פושע על ידי קורות ומראות, ויכול לגרום לדריסת אנשים שלא ניתן להבחין בהם. מה אתה מציע לעשות?

תשובה: האמת היא שאין מה לעשות. בגלל מבחני הריסוק הנוקשים, הקורות A – אשר מחזיקות את השמשה הקדמית משני צדדיה – השמינו באופן מוגזם ברוב המכוניות בנות זמננו. בשיתוף פעולה עם הראי החיצוני, קורות אלה מצמצמות את הראות, במיוחד בצד שמאל של הרכב.

בנסיעה עירונית, כאשר הולכי רגל נכנסים לשטח מת, אפשר עוד למנוע אסון אם מקפידים על נסיעה זהירה ואיטית – אלא שקשה יותר למנוע התנגשות עם רוכבי אופניים, אופניים חשמליים וקורקינטים למיניהם הפורצים במהירות ובהפתעה אל פסי חצייה.

פורומים לועזיים ממליצים להסיג את מושב הנהג אחורה ככל הניתן, כדי שיתקבל שטח ראות רחב יותר. המלצה זו מצמצמת אולי במעט את השטח המת, אך עומדת בסתירה לנהיגה בטיחותית, הדורשת מהנהג לשמור על מרחק נאות מההגה ומהדוושות.

אביאל: בתשובתך לשאלתו של יהונתן מהשבוע שעבר ("המפתחות בפנים" 929) המלצת לו לבדוק את ה-S-Max, והצלחת לעניין גם אותי. האם תוכל להוסיף על אמינותו של רכב זה? ואולי גם על זו של סיטרואן גרנד פיקאסו?

תשובה: פורד S-Max שומרת על יתרון לעומת המתחרות בזכות הניהוג: מתליה של פורד מאפשרים לנהג לשכוח שמדובר בסך הכול במיניוואן, ולא ברכב משפחתי בעל נטייה ספורטיבית. זו הסיבה שאני ממליץ עליה.

עקב האכילס של S-Max הוא מזגן עדין יחסית, אך חולשה זו אינה היתרון היחידי של סיטרואן גרנד פיקאסו על פורד. כי הקלף החזק של גרנד פיקאסו הוא ההקפדה הצרפתית על אמות מידה גבוהות בנוחות הנסיעה של שבעה נפשות ובמרחב הפנים, על הנדסת אנוש יוצאת דופן ועל חיסכון משמעותי בדלק.

שוקי מירושלים: ברשותי הונדה FR-V ידנית 2005 שעשתה 60 אלף ק"מ. הרכב מגיע ל-3,000 סל"ד ב-100 קמ"ש, ול-3,500 סל"ד ב-115 קמ"ש. בנוסף, במהירויות האלה יש רעש של "צריך להעביר עוד הילוך, להילוך שישי". הבעיה שאין… לפני שנה וחצי הוחלף שמן גיר. טיפולים מבוצעים כסדרם. אשמח לעזרתך.

תשובה: סל"דים גבוהים מאפיינים את כל מנועי הונדה, ובמיוחד את המנועים המצוידים במערכת בקרה על פתיחת השסתומים (VTEC). בזכות נטייה זו לשימוש בסל"דים גבוהים, הצליחו מנועי הונדה להתעלם מהאופנה הנהוגה בשנים האחרונות אשר מחרחרת אל המנוע מערכות טורבו, שהן בעייתיות לאחזקה.

רעש מנוע "ספורטיבי" טיפוסי אף הוא לדגמי הונדה, ומוצא אוזן אוהדת אצל חסידי הפירמה היפנית – ודווקא ב-FR-V הנהדרת הוא אינו פורץ אל תא הנוסעים. אם אצלך זה אחרת, כדאי לך לבדוק אם סֶתֶם סעפת הפליטה נפגע או אינו מהודק כראוי. קיימת גם אפשרות שחיבור משוחרר בין סעפת פליטה וצינור המפלט הוא הגורם לרעש המטריד, או שקיים איזה סדק המבקש הלחמה.

אגב, הדגמים האחרונים של FR-V מצוידים בגיר ידני בן שש מהירויות.

חנה: הייתי מבקשת את ייעוצך לגבי בחירת רכב. אני נהגת ותיקה, 45 שנה, שבמהלכן היה ברשותי לרוב רכב צרפתי (הראשון שלי היה דופין). כיום אני מחזיקה ברנו מגאן שנת 2008 מהשכרה (120 אלף ק"מ), כארבע שנים. אני מעוניינת להחליפו ברכב חדיש יותר.

הנושא העיקרי בשבילי הוא הבטיחות. לפני כשמונה שנים הייתה לי תאונה: רכב מאחוריי נכנס בי, וזרק אותי לרכב שהיה לפניי. האוטו היה טוטאל לוסט, ואני נחבלתי בפניי (עם השלכות עד היום) מכרית האוויר. עליי לציין שהרכב שהיה ברשותי באותה עת היה יפני. אם כי ייתכן שזו טעות מצידי להאמין שרנו זה הרכב הבטיחותי, ושהוא נותן לי ביטחון בנהיגה.

עליי גם לציין שמלבד הטיפול השנתי אני לא מגיעה למוסך, נושא חשוב אף הוא בשבילי. נקודה חשובה נוספת היא נוחות הישיבה – כיסא טוב וכניסה קלה לרכב – מה שקיים בדרך כלל ברכב הצרפתי.

אני נוהגת לרוב באזור המרכז, ואחת לשבוע לירושלים, ומעוניינת לרכוש רכב משנה מתקדמת יותר. ביכולתי להוסיף 20 אלף שקלים על הסכום שאקבל ממכירת המגאן. .

אודה לך מאוד אם תייעץ לי: אם לא רנו, איזה רכב כדאי לרכוש? ואם רנו, איזו? האם בסכום שעומד לרשותי יש אפשרות טובה?

תשובה: אם התרגלת לרנו מגאן, והיא עונה על כל ציפיותייך מרכב, אז לדעתי הפתרון המיטבי לגבייך הוא להמשיך עם מגאן, רק חדשה יותר.

ודאי כי בשמה של הרפתקה מסקרנת, אפשר ללכת על אנטיתזה הנדסית של רנו מגאן, כמו פולקסוואגן גולף, סיאט לאון, סקודה רומסטר 16V או אופל אסטרה.

astra 2015

אסטרה רזה, כיף שמן: בבית החרושת של אופל בעיר הפולנית גְלִיבִיצֶה הושלמו ההכנות לקראת ייצור הדגם החדש של אסטרה, הניחן בקווים חדים, אופנתיים. בית החרושת השני שמפסי הייצור שלו עומדות לצאת אסטרות, רק מצוידות בהגה ימני (אשר נקראות Vauxhall והולדן), שוכן באנגליה, בעיר הנמל Ellesmere Port.

כמו הדגם הקודם שלה, גם אסטרה החדשה עומדת להפציע ברבים בתערוכת פרנקפורט הקרובה, שתיערך בספטמבר. אופל גאה בדיאטה שעברה אסטרה, אשר בזכות פלטפורמה חדשה הצליחה להפחית כמאתיים קילוגרם ממשקלה – מה שאמור להתבטא בביצועים ובשיכוך צריכת הדלק.

אופל מכינה גם גרסה ספורטיבית של אסטרה, OPC, המתעתדת להתחרות בגולף GTI. וכאן מחכה לאופל אסטרה OPC הפתעה לא נעימה, כי גם פולקסוואגן אינה טומנת ידיה בכיסים אלא מכינה GTI מחוזקת לכדי 300 כ"ס, ועוד מאיימת עם גולף R בעלת הנעה כפולה ומנוע שעוצמתו מעל 400 כ"ס.

לו הייתי קצת מִיתוֹמָן, ומגלומן מוחלט, הייתי מודיע כאן שנראה כי קונצרן פולקסוואגן מכין גרסאות שריריות של הגולפים מכיוון שב-מ-וו Z3M קופה שלי, ובעליה המאושר, קשיש מורשה, מזלזלים בדגמיו של קונצרן זה. במיוחד לאחר שהוסר מחסום המהירות של הבווארית, שריסן אותה ל-250 קמ"ש בלבד.

Astra 2015 x

אופל אסטרה החדשה. במרכז לוח המחוונים המשעמם למדי מותקן מסך לתפעול מערכות הרכב בלחיצת אצבע. פעולה זו, המאפיינת את רוב כלי הרכב המודרניים, גורמת להסטת העיניים מהכביש

אלי שלום, צור-הדסה: אני אחד משלושת קוראיך הנאמנים, ומאוד נהנה לקרוא את מאמריך המשונים. אני גם שותף לך בַּדבקות בפסיכולוגים המתכתיים. אצלי זה יותר אופניים, שמסורתית לא מקובל לספור אותם (מגפה!)

לאחרונה זכינו לקבל מחברת הליסינג מכונית מאזדה 3 חדשה. בניגוד לכלל הידוע שבמכונית ליסינג לא פותחים מכסה (מנוע) לשטן, פתחתי והתפעלתי ממה שראיתי. הכול נראה בנוי לתלפיות, ונראה שלא יבייש את מסורת האמינות המופלגת של מאזדה.

להפתעתי, אולי עקב פתיחת המכסה לשטן, לא עברו 5,000 קילומטרים ונדלקו לא פחות מארבע נורות אזהרה, הגיר הפסיק לעבוד, והרכב נשלח על גרר למוסך. כבר הגורר המנוסה אמר לי שהבעיה היא במחשב הרכב, וכל שייעשה במוסך הוא איפוס המחשב – וצדק. מתברר שעקב אכילס של מכוניות מודרניות הופך להיות באגים בתוכנה, וזוהי סיבה נוספת לירידה באמינות המכוניות עם הזמן, שעליה אתה נוהג לקונן (זאת, בנוסף לריבוי החיישנים שנוטים לשבוק, לשימוש במנועים מוגדשים קטני נפח, תיבות הילוכים רובוטיות שלא הבשילו וכו').

המאזדה 3 היא מכונית נעימה מאוד לנהיגה מתונה, עם הרבה שכלולים כמו קרוז קונטרול, בקרת טמפרטורה דיגיטלית וכו'. יש לה מתלים משובחים, הגה טוב, מנוע נעים וקצת חלש ומסורת של איכות הנדסית. אך באותה הזדמנות, ברצוני לציין שלוש בעיות משמעותיות נוספות שהתגלו במאזדה הקשורות ברצון המטופש (של כולנו?) להיות מודרניים ועדכניים, וגם עליהן אתה מקונן לא מעט (האם זה רק עקב כך שכלבים קשישים כמונו מתקשים ללמוד טריקים חדשים?). הנה הן:

  1. הפעלת הרדיו: במקום הפעלה מסורתית בלחצנים, כמקובל הרבה שנים, במאזדה יש שלוש דרכים להפעלת הרדיו – בזמן עמידה אפשר להפעיל מסך מגע; בזמן נסיעה יש הפעלה חלקית מכפתורים על ההגה; ויש גם הפעלה מלאה ממערכת של כפתורים וחוגות שנמצאת מימין למוט ההילוכים, במקום לא נוח במיוחד. בלגן מיותר ומסוכן.
  2. אחרי למעלה ממאה שנים הוחלט כנראה בתעשיית הרכב שהגיע הזמן לוותר על אחד המנגנונים המוצלחים ביותר שהומצאו – מפתח ההתנעה. במאזדה 3 מתפארים בשלט רחוק שיכול להישאר בכיסך, וכך אתה חוסך את המאמץ האדיר של הכנסת המפתח למקומו. שיטה זו היא יתרון רב בעבורו של אחד מחבריי שאיבד את שתי ידיו בשדה הקרב, ולא קל לו להכניס את המפתח למקומו, אך לשאר הבריות יש בה רק חסרונות. כבר קרה לנו שאחד מאיתנו ירד מהרכב עם המפתח בכיסו והשני המשיך לעיר אחרת, שם, אחרי כיבוי המנוע, לא ניתן היה עוד להדליק. או שהנהג השאיר בטעות את המנוע פועל בצאתו מהרכב, הוציא את השלט מכיסו, לחץ והלך – והמנוע נשאר פועל עד להודעה חדשה (מהמשטרה).

בעיה נדירה, אבל חמורה הרבה יותר, עשויה להתרחש במקרה של כשל במערכת המחשוב שגורם למכונית לנסוע ללא שליטה, כפי שקרה אולי למשפחה אטיאס, שנספתה ברובה בתאונה המחרידה בטבריה. במקרה נדיר כזה, כפי שאתה נוהג לציין בצדק, הפתרון הוא קודם כל כיבוי זהיר של המכונית. כיבוי כזה אינו אפשרי במאזדה 3, מכיוון שכפתור הכיבוי/הדלקה מבוקר גם הוא על ידי המחשב, ולחיצה עליו תוך כדי נסיעה לא תכבה את המנוע (ניסיתי!).

ובאותו עניין, המציק לכולנו: התרגשנו לשמוע את הקלטת השיחה של הנהגת בכביש 6 עם המתנדבים האמיצים של משטרת התנועה, שיעצו לה נכון לכבות את המנוע במקרה כזה, ואף סייעו לה לעצור. איך זה שאתם, כתבי הרכב, לא לוחצים על המשטרה ומשרד התחבורה לקבל את תוצאות בדיקת הרכב (שנשאר שלם) של אותה ניצולה? אפילו אם יתברר שהיא זו ששגתה, אני חושב שזכותו של ציבור הנהגים להבין את הבעיה, הבנה שיכולה להציל חיים.

  1. פגם נוסף במאזדה 3 החדשה שלנו, אם כי הוא מהותי פחות, הוא מערכת "עצור וסע", אשר לתחושת כולנו נועדה אף היא רק לתת הרגשה שהמכונית מודרנית.

תשובה: תודה על מכתבך המרתק, המתאר את תעשיית הרכב במערומיה, שלולא היו מסוכנים היו משעשעים.

אורי: עזרת לי בעבר, ואשמח להיעזר שוב בעצתך. אני מחפש לקנות רכב ראשון שישמש אותי ואת אשתי (ואת הילד, בקרוב). רוב הנסיעות הן בעיר, עם יציאה פעם בשבוע בערך לרמת-גן או לרעננה. חשובים לי הפרמטרים הבאים: אמינות מכנית, חסכוניות בדלק, נוחות נסיעה (בסדר זה).

ההתלבטות שלי לא שגרתית כל כך. ראיתי פיאט בראבה שנת 2001 שעשתה 110 אלף ק"מ, יד ראשונה. המועמדת מנגד היא סוזוקי סוויפט 2010 שעשתה 120 אלף ק"מ, יד שנייה. הפרש המחירים משמעותי כמובן: 5,000 שקלים מול 42 אלף שקלים.

ועכשיו ההתלבטות: רכב ותיק מאוד, אך בעל קילומטראז' נמוך ואותו הבעלים – או רכב שעבר שתי ידיים ובעל אותו קילומטראז', רק בשליש מהזמן? הפרש המחירים עצום, וכגודל הנפילה גודל האכזבה.

תשובה: כדאי לבדוק את פיאט בראבה בדקדקנות בעזרת מכונאי מוסמך, כדי להעריך בשקלים את רשימת ההשקעות שהיא תדרוש ממך: את מצב המנוע והגיר, את הצמיגים, את המעצורים, את הבולמים ואת המצבר. יש לחקור גם מתי הוחלפו חגורת ההצתה וכל הנוזלים.

כי ייתכן שפיאט בראבה היא פתרון מוצלח לזמן מה, לפחות עד שהמחיר של סוזוקי יד שנייה יירד. שהרי 42 אלף על סוויפט בת חמש נראים לי מחיר מוגזם.

מרדכי טרבלסי: בהמשך לתשובתך בעניין מנגנון "עצור וסע" באאוטלנדר, הריני להמשיך ולשאול:

  1. אם זה כל כך לא יעיל ומזיק, מדוע זה קיים בכל זאת?
  2. האם נטרול המנגנון לפני כל התנעה יגרום לנזק כלשהו? הבנתי שאאוטלנדר מפיק מעט אנרגיה למילוי המצבר כאשר קיים המנגנון האמור.
  3. נניח שאני מגיע לרמזור ומעביר מיד לרוורס או להילוך P (יותר מסובך), כי הרי לניוטרל אינך ממליץ, זכורני. האם גם אז המנגנון יופעל?
  4. אם אני עוצר בצד להמתין למישהו במנוע מופעל ומזגן,

מה קורה אז עם המנגנון?

  1. איך ניתן לבקש מהמוסך המרכזי לבטל את המנגנון, והאם הדבר כרוך בתשלום משמעותי? ומה עם טעינת המצבר אז?

תשובה: נדמה לי ששפכתי כבר מספיק את דעתי הסובייקטיבית לגבי מנגנון "עצור וסע". אישית, הייתי מוותר על אחיזת העיניים של חיסכון תיאורטי בצריכת הדלק – העומד על שניים-שלושה אחוזים – משום שחיסכון זה מושג על חשבונם של המצבר, המנוע, המזגן וחיי הטורבינה (במכוניות המצוידות בטורבו).

עמרי ליאור: אני מכין סרט על א"ב יהושע. ראיתי שהכנת סרט לפי אחד מסיפוריו, ואבקש לדעת את מקורו, כדי שאוכל לבקש רשות להשתמש בשלושים שניות ממנו.

תשובה: ודאי שאין לי כל התנגדות שתשתמש בקטע מהסרט "בתחילת קיץ 70'". חידשת לי. לא ידעתי שעותק מהסרט הזה שרד, שהרי המנוולים מהערוץ הראשון הודיעו לי בסיפוק שהם חיסלו את כל הסרטים שביימתי בטלוויזיה הישראלית בין השנים 1969 ו-1985, עת עזבתי את הרוממאים כדי לערוך את ירחון "טורבו".

אגב, אינני נמנה עם מעריצי האישיות של סופר חיפני זה, מאז שנפלתי קורבן למניפולציה מביכה של האיש.

One Comment
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) permalink

    סתם כי בא לי להגיב …

    קח לך פרארי ובנה לה בית …

להשאיר תגובה

