Skip to content

אתם שאלתם 4

יוני 16, 2015

עקב הצטברות שאלות, אנו מגישים מדור נוסף במתכונת של שיחה סוקרטית (לימוד באמצעות שאלות ותשובות, כהגדרת מילון אבן שושן)

יואב: לאחרונה רכשתי פיז'ו 206 אוטומטית שנת 2002 שעשתה 130 אלף ק"מ (אלא אם כן מד-האוץ זויף לפני כמה שנים…). לפני יומיים הרכב נכנס תוך כדי נסיעה כמה פעמים למצב שנראה כמו מצב חירום: הטורים נשארו גבוהים כמו בהילוך שני או שלישי, הרכב סירב להאיץ והמנוע התחמם. לאחר עצירה והתנעה מחדש זה קרה עוד פעם או פעמיים. הכנסה להילוך סרק וחזרה לדרייב פתרו את הבעיה (בינתיים).

בתי טוענת שהתופעה קורה לה בייחוד אחרי נסיעה ממושכת במהירות של 60 קמ"ש (אולי ההילוך השלישי נתקע?).

הרכב נבדק במוסך כללי, גם בנסיעה של 80 ק"מ, והתופעה לא חזרה על עצמה. הם אמרו שיוכלו לאבחן את התקלה רק אם אגיע אליהם בעת התרחשותה. לפי מה שקראתי זו תקלה ידועה ב-206, שמתרחשת לאחר 130 אלף ק"מ, ופיז'ו אכן תיקנה אותה בדגמי 2004 והלאה.

האם יש לך כיוון שניתן לבדוק במוסך כללי? (ראיתי כיוונים של החלפת דיסקיות ושמן בגיר, החלפת שסתומי לחץ, עדכון תוכנת מחשב, החלפת הקולר של הגיר ועוד). אם לא, האם תוכל להמליץ על מוסך מומחה וישר לגירים אוטומטיים באזור פתח-תקווה?

תשובה: אולי, עם קצת מזל, התופעה שתיארת תיעלם – באופן מלא או חלקי – בעקבות החלפה (מקצועית) של שמן גיר ושדרוג תוכנת המחשב. לצערי, אינני מכיר מוסך או מכון המתמחים בתיבות הילוכים אוטומטיות, כך שתצטרך לחפש בגוגל.

אגב, המכוניות שסביבנו – וביניהן גם פיז'ו 206 שלך, אשר בצדק קיבצה מעריצים רבים – הן בעלות אישיות מטופחת מכפי המשוער, חיות מוזרות שהמערכות שלהן מנהלות ביניהן קשרים שאינם בהכרח ואינם עד הסוף מובנים. על בעיות גיר, למשל, יכולה להשפיע חולשה זמנית של המנוע, הדורשת מהגיר לעבוד בהילוך נמוך ומשפיעה לרעה גם על תפקוד המחשב.

גם חריגויות פעוטות יחסית, ואף מטופשות, כמו מצתים שהאלקטרודות שלהם מצופות לכלוך, או חוטי הצתה שמבזבזים מתח, או מסנן דלק סתום שלא הוחלף וכדומה – עשויים להשפיע בעקיפין על תפקוד הגיר.

בחיסוי שם: ברשותי טויוטה יאריס ידנית (בהשפעה ברורה של קריאת המדור מיום היווסדו), שרכשתי חדשה לפני חמש שנים. לאחר שנתיים ערכתי הסבה לגז. עד היום עשיתי 200 אלף קמ"ש ואני מרוצה מאוד.

א. המצמד גבוה מאוד. בהעברת מהלכים היה קושי, שהשתפר לאחר החלפת השמן (שוב, בהשפעת המדור ובהתנגדות המוסכניק). כעבור זמן הייתה הידרדרות נוספת בקושי עם המהלכים, ושוב שיפור. כרגע יש קושי לפעמים בהעברה לשני, ואילו יתר ההילוכים בסדר. מתי נכון להחליף מצמד? מהם הסימנים לנהג? האם דחיית ההחלפה מזיקה? אני כמובן מעוניין לדחות כמה שיותר…

ב. לדברי המוסכניק, מצמד סיני עולה שליש (כאלף שקלים) ממצמד מקורי. מניסיוני, חלקים מתכלים כמו ברקסים אשר אינם מקוריים – מחזיקים פחות זמן מחלקים מקוריים. האם שווה להשקיע במקורי ולעשות עוד 200 אלף ק"מ, או להסתפק בסיני ולהחליף אחרי 100 אלף נגיד?

ג. מה צריך להחליף? המוסכניק דיבר על חריטה של איזה חלק.

ד. המוסך נראה אמין וסביר, אך בביקור האחרון, לאחר טיפול שגרתי, גיליתי שהמכל הרזרבי של מי הרדיאטור היה ריק אלף ק"מ לאחר הטיפול. הרדיאטור עצמו נשאר מלא. מילאתי את המכל, ועקבתי אם הוא מתמעט. הוא נשאר יציב יחסית. האם המקרה צריך להדליק נורות אדומות לגבי אמינות המוסך?

תשובה: 1. חלקים מקוריים, ויקרים בהתאם, השייכים למערכות קשות להחלפה כמו במקרה של המצמד – משתלמים יותר, בסופו של חשבון. המוסכניק, כנראה, דיבר על חריטת גלגל התנופה, שהיא לעתים חלק מהתהליך כאשר מחליפים את המצמד.

  1. אחרי החלפת נוזל קירור, למפלס "המים הירוקים" יש זכות לרדת במקצת כעבור כמה ימים.

יוסי גפן, בית-חורון: אבקש להתייחס לנאמר על סאנגיונג רקסטון ("תקלה מסתורית ומסוכנת") בשני המדורים הקודמים של "שואלים את אדוארד".

בהיותי עובד שטח בשירות המדינה, "זכיתי" לקבל רקסטון שכזה לעבודתי. מיותר לציין כי הרכב אינו מיועד לעבודת שטח אלא יכול רק לשמש כ"סופר 4X4", דהיינו ללכת עם ה-4X4 לסופרמרקט בלבד. החלפתי בו שלושה מנועים ופעמיים גיר, והיו אינספור תקלות בתיבת ההעברה, במאיץ החלקיקים, במפלט, בעיות חשמל חוזרות ומה לא?!

בכל אופן, התיאור של אסף עמיר, של המשולש הקדמי הנשבר לו להנאתו, אינו זר לי. במהלך נסיעה מאומצת בשטח הארבל, ולאחר גרירת ג'יפ שהיה על פי תהום, החליט המשולש לקרוס, והרכב פשוט נפל על גחונו באמצע שומקום. אני מצרף תמונה, שבעיתונות של פעם הייתה מופיעה תחת הכותרת "ללא מילים". לעניות דעתי, הקריסה נובעת מעייפות ועליבות החומר, ולא בשל שום סיבה אחרת. בעזרת השם חזרתי לאיתני, וחזרתי אחר כבוד לטויוטה היילקס 4X4 האמין והטוב, ידיד האמת שלי בכל 25 השנים האחרונות.

אגב, אני בטוח שבביקורי בפולין במסגרת משלחת מג"דים לפני כשנתיים, במחנות ההשמדה ובוורשה, עלו וצצו לנגד עיני מראות, אנשים וניחוחות שתיארת במדורך, ואשר הצלחת להנחיל לדור השני של אודים ניצולים (ממש ראיתי את אדם צ'רניאקוב רוכב על רכבו במשעולי הגטו כפי תיאורך, והצטמררתי בעוברי ליד קברו בבית הקברות באוקופובה בוורשה…). גם אני בין המחכים ל"שועל הכסף"…

Rekston

עלילות הסאנגיונג רקסטון של יוסי גפן

אסף עמיר, בהמשך לפרשת הכמעט-תאונה בסאנגיונג רקסטון: להלן עדכונים לא מלבבים בפרשת הרקסטון שלי:

  1. החלפת הסרן עלתה 14,209 שקלים.
  2. עקב הטראומה איני יכול לנהוג ברכב, והצעתי אותו מיד למכירה.
  3. המוסך סירב לבדוק את מהות הכשל בטענה שאין לו זמן, אבל אני מניח שזה משום שהוא מוסך מורשה שכל הטיפולים נעשו אצלו, ולכן יש לו בעיה לבדוק את עצמו ו/או לצאת נגד היבואן. בכל מקרה, מוטב שיעשה את זה צד שלישי, בלתי תלוי.
  4. החלק מאופסן אצלי בחצר.
  5. מאז פניתי שוב לטלקאר, הם לא התייחסו. סאנגיונג העולמית כנ"ל.
  6. נראה שלא תהיה לי ברירה אלא לפנות לבית משפט. האם אתה מכיר מומחה שיוכל לתת חוות דעת במחיר שפוי? (פניתי למעבדה בטכניון, הם לא כל כך שיתפו פעולה).
  7. איך ולמי פונים במשרד התחבורה?

תשובה: אין לי ספק כי אזרח שעובר טראומה, ועוד משלם 14,209 שקלים למוסך היבואן, יש לו זכות לגיטימית לשמוע מהמוסכניק מה הייתה הסיבה לתקלה, לדעתו המקצועית.

במצב שהגעת אליו אין מנוס אלא להתקשר לשמאי המוסמך ויקטור עידן, ולקבל ממנו הצעה להמשך הטיפול, שיכלול כנראה צעדים משפטיים.

gta afor 6 gta afor mot gta afor 5 gta afor 1

בלי פילטר רחמים: בין דפי קטלוג של מכירה פומבית המאורגנת בימים אלה בברלין, מצאתי אלפא רומיאו ג'וליה GTA אפורה. המחיר ההתחלתי של המוצג המסקרן אינו גבוה: 12 אלף אירו בלבד. אלא שאין מה ללטוש תיאבון כלפי ג'וליה זו, כי מחירה עומד להתגלגל במהלך המכירה פי כמה וכמה, אף כי אין מדובר במכונית מקורית אלא ברפליקה.

וכך, ל-GTA זו אין המנוע המקורי, בעל שני מצתים לכל צילינדר, אלא רק מנוע סדרתי של אלפא רומיאו, בדיוק כמו זה שנמצא תחת מכסה המנוע של GTV שלי בת ה-31.

בזמנו, כאשר נפלה לידיי GTA, אף היא בעלת מנוע רגיל – הפכתי עולמות בחיפוש אחר המנוע המקורי, נכשלתי, התעצבנתי, ומכרתי אותה באותה טיפשות שבה, מאוחר יותר, ויתרתי על אחותה, אלפא ספיידר וֶלוֹצֶ'ה, כמו גם על GT ברטונה 2.0, על לנצ'יה פולביה זאגאטו, על פולביה HF 1.6, ועל בנות-פולחן אחרות שלי, שלא היו תנאים לשמור אותן.

כעת התגלה שלכל האלפות GTA ששרדו חסרים המנועים המקוריים, כך שהגעגועים כלפי אלפא GTA האדומה האמיתית ניצתים בקשיש המורשה בלי פילטר רחמים

אריאל אטיה: לפיז'ו 306 שנת 98' שעשתה 135 אלף ק"מ יש בעיה של קומפרסיה בראש המנוע. מהי המלצתך לטיפול? האם קיימת אפשרות להרכבת מנוע חדש ברכב משנתון זה?

תשובה: 1. איך הגעת למסקנה שראש המנוע הוא האחראי ליחס הדחיסה הנמוך? האם המוסך שאתה עובד איתו ניסה למדוד את הקומפרסיה אחרי מזיגת שמן לצילינדרים? אם אחרי הליך זה יחס הדחיסה לא יעלה, אז הבעיה היא אכן בשסתומים.

  1. אין להשיג בשוק מנועים חדשים כי הם כה יקרים, שלא משתלם להרכיב אותם במכוניות ותיקות. מאז שהמוסכים בארץ הפסיקו לבצע אוברולים, אין ברירה אלא להסתפק במנועים שמגיעים מפירוק, שעליהם מקבלים חצי שנה אחריות.

דני: אני נוהג לקנות רכב כבן שלוש שנים, גם מחברת השכרה (יש לי ניסיון טוב איתם), ולהחזיק בו כארבע שנים. אינני צריך רכב גדול, אך מכיוון שאני גר בהרים אני מעדיף מנוע של 1400 סמ"ק. אני נוסע כ-30 אלף ק"מ בשנה, ולכן צריכת הדלק חשובה.

איזה רכב היית ממליץ לרכוש? אני יכול לשלם כ-45 אלף שקלים.

תשובה: 30 אלף ק"מ בשנה הם עילה מספקת כדי לחפש דיזל. במקרה שלך, הייתי בוחר כנראה בסקודה פאביה דיזל. אחת שלא עברה התעללות, בעלת תיבת הילוכים ידנית, חסכונית, לא תאכזב אותך בעליות.

אגב, מנועים השייכים לדגמי פולקסוואגן קודמים, 1.4 V16 של פולו או סקודה רומסטר, מתאימים להסבה לגז – שהיא השקעה משתלמת בקילומטראז' שנתי גבוה.

נפתלי: אנחנו זוג עם שני ילדים, וברשותנו פולקסוואגן גולף 99' ידנית שעשתה 150 אלף ק"מ. אנחנו מרוצים מאוד ממנה ומהמנוע שלה, אך בזמן האחרון המנוע מגמגם קצת. זה קורה בהתנעה בעיקר – חייבים ללחוץ על הגז כדי להתניע. כאשר מדליקים את המזגן ולוחצים על הברקס, הרכב כבה לפעמים בפתאומיות. המכונית עוברת טיפולים בזמן, והמצערת נוקתה בטיפול האחרון. מה יכול להיות הגורם לתופעה?

התייעצות שנייה היא לגביי קניית רכב חדש בתקציב של 40 אלף שקלים. אני רוצה מאוד את הסקודה רומסטר בגרסה הידנית מנוע 1,400, אך ראשית, קשה למצוא מכוניות משומשות במצב טוב; ושנית, אשתי חושבת שהאוטו גדול מדי ונראה משפחתי מדי. לכן הצעתי לה לקנות הונדה סיוויק מהשנתונים 2006-2008 בנפח מנוע 1,800 בגרסה האוטומטית (חבל שאנחנו לא מוצאים גרסאות ידניות כאלה בארץ).

הזדמנה לידינו הונדה סיוויק שנת 2007 אוטומטית מנוע 1,800 יד ראשונה שעשתה 150 אלף ק"מ, ב-40 אלף שקלים. האם המנוע של הסיוויק אמין? חסכוני? האם העסקה נראית לך כדאית, בהתחשב בכך שהרכב מטופל במוסך היבואן ויש ספר רכב המעיד על כל הטיפולים, ושהם נעשו בזמן?

תשובה: אני מציע לשאול בעדינות את מר מוסכניק אם לאחר ניקוי המצערת הוא עדכן כנדרש את מחשב הרכב.

אני ממליץ על מנועי הונדה כי יש לי ניסיון טוב איתם. מנוע 1.8 של הונדה סיוויק נחשב נסיך של אמינות, אך חסכוני רק בנהיגה ממש רגועה.

יואב: בעקבות החלפת מקום עבודה, אני מחזיר את הטנדר איסוזו די-מקס שברשותי ומעוניין לרכוש רכב במקומו. התקציב הוא בסביבות 50 אלף שקלים, ואנו מתלבטים בין סובארו פורסטר מודל 2006-2007 ובין סקודה יטי 2009. המטרה היא רכב משפחתי, שני ילדים קטנים בכיסאות, אשר ירבה לנסוע – אך במקביל יוכל לשרת אותנו בסופשבוע, כולל טיולים וים, וכמו כן לגרירה של טרקטורון מדי פעם.

נשמח לעצתך, או לחלופין להצעה לרכב אחר מהתחום…

תשובה: לסובארו פורסטר יש יתרון ברור בנהיגת שטח קלה, כמו גם בבטיחות, הפאסיבית והאקטיבית גם יחד. לעומתה, סקודה יטי עדינה, מפנקת וחסכונית הרבה יותר.

בקיצור, מדובר בשני ז'אנרים שונים. אם שניהם קורצים לך, נסה אותם בטרם הכרעה.

דוד שנדור: אנחנו משפחה צעירה (התינוק בן חצי שנה), והדרישות שלנו הן כאלה: זול, אמין וחסכוני בדלק, וכמובן, שיהיה מקום לעגלה בתא המטען. הרכב ישמש לנסיעות יומיות בנות חצי שעה בערך, ומדי פעם לטווחים רחוקים יותר. לא אכפת לנו להתפשר על יד רביעית אפילו, אבל שיחזיק מעמד כמה שנים. התקציב: עד 20 אלף שקלים.

מה כדאי לחפש? נשמח לכמה אופציות טובות.

תשובה: אין לזלזל בסכום של 20 אלף שקלים, כי באחרונה זהו די כסף למכונית כמו רנו קליאו B, שהתגלתה כרנו הכי אמינה, ובמקרה גם נוחה ליומיום.

גם סוזוקי סוויפט – בגיל דומה לזה של קליאו ואף ותיקה ממנה – היא סוס עבודה ראוי, חסכוני יחסית ובמקרה גם סימפטי.

רעי לוי: בשבוע שעבר נסעתי בשעת לילה מאוחרת בכביש המחבר בין צומר יגור לצומת הצ'ק פוסט, כביש חדיש, גדול ובמצב מעולה. הרכב הוא רנו פלואנס דיזל חדשה, 18,500 ק"מ בסך הכול. לפתע, באמצע הנסיעה, בלא כל הודעה מוקדמת למעט פיתול קל בנהיגה, הרגשתי שהגלגל הימני-הקדמי ננעל. לא הייתה התנגשות בשום חפץ, לא שמעתי ולא הרגשתי מכה כלשהי.

הינעלות הגלגל במהירות גבוהה, באמצע כביש מהיר, גרמה מטבע הדברים לאובדן שליטה, והרכב החל לנוע במהירות בלא שליטה. בנס גדול, וכן בזכות העובדה שהכביש היה ריק וששני הנתיבים הם לאותו כיוון – ויש להניח שגם בזכות מערכת בקרת היציבות האלקטרונית – הרכב לא התהפך. נמנעתי מתנועות חזקות בהגה, והשתדלתי בעיקר לבלום.

בסופו של דבר נעצרתי בשול השמאלי. עשן עלה מכיוון הצמיג, נוריות החיווי, כולל של ה-ESP, נדלקו, הרכב סירב להמשיך, הגלגל הימני היה תקוע ולא התגלגל. גם כיבוי המנוע, יציאה וחזרה לא פתרו את הבעיה.

מצ"ב תמונות של השמאי מהמוסך. לפי התמונות, יש כיפוף במתלה בתחתית הרכב, אולם אין כל סימן לפגיעה חיצונית. האם ייתכן שתקלה במערכת היציבות האלקטרונית נעלה את הגלגל? מה יכול היה לגרום לכיפוף? העצירה החזקה? אשמח אם יש לך רעיון לפתרון התעלומה, המפחידה מאוד יש לציין: מה גרם לאיבוד השליטה ולהינעלות הגלגל?

תשובה: מסקרן אותי מה אמרו לך במוסך. התצלומים חושפים את הפגיעות, אך ודאי שאינם מסגירים את הסיבה לתקלה המוזרה, אותה הינעלות מפחידה של גלגל שיצאת ממנה במזל. אולי נהיה חכמים יותר לאחר פירוק הצירייה, המתלים והמעצורים.

בכל אופן, אני ממליץ לך, כפי שהמלצתי כבר למר אסף עמיר, לפנות לשמאי הרכב ויקטור עידן, שהוא בעל ניסיון רב במקרים דומים, שבהם לתקלות אין אבא.

שירה: אני מחפשת רכב אוטומטי בתקציב של כ-30 אלף שקלים. חשוב לי שהמכונית תהיה בטיחותית ואמינה כך שתצטרך כמה שפחות לבקר במוסך, ואם אפשר, שתהיה נוחה לבחורה קטנה בשנות העשרים.

הרכב מיועד בעיקר לנסיעות בתוך ירושלים. לאילו קריטריונים (כמו קילומטראז', שנתון וצריכת דלק) חשוב שאשים לב ברכישה? האם תוספת של 10,000 שקלים תשנה מהותית את התמונה?

אשמח אם תוכל להמליץ לי על כמה אופציות.

תשובה: גם כאשר מדובר בנהיגה עירונית בלבד, או עירונית ברובה, אינני ממליץ על מכוניות קטנות, מסיבות בטיחות בעיקר. הייתי מעדיף לראות אותך במכונית עם קצת יותר פח מסביב, כמו סקודה רומסטר 1.4 V16 או פולקסוואגן גולף בעלת מנוע 1.6, רנו קליאו, קיה סיד או סוזוקי סוויפט.

אריה: אני עומד לקראת חתונה, ומחפש לקנות רכב חדש שישמש אותי לשנים הקרובות.

אמנם אני מחפש סדאן, אבל בגדול חשבתי על המיצובישי אטראז', על SX4, ואולי על הסוויפט (אחרי כל כך הרבה המלצות שלך, זה שווה בדיקה). מדובר על נסיעות בינעירוניות, מדי פעם עמידה בפקקים של בוקר, פעם בשבוע-שבועיים נסיעה לירושלים. אם יש לך המלצה נוספת על שלוש האפשרויות הנ"ל, אשמח גם עליה.

כיום ברשותי מאזדה 323 חביבה בת עשרים שנה, אך היא לקראת סוף חייה וכנראה הגיע הזמן להחליף, למרות העובדה ששירתה אותי נאמנה.

תשובה: סוזוקי SX4 היא בחירה טובה, כמו גם קיה ריו החדשה. ואם תרצה לקטוף את הנאמנה הבאה שלך מתוך ספרייה אחרת, אזי SX4 בגרסת קרוסאובר היא מועמדת ראויה.

מודעות פרסומת
4 תגובות
  1. רפי סויסה permalink

    אדוורד אתה מלך.
    ברשותינו אוטו חדש בן 2.5 יונדאי 20, האם כלכלית נכון ומשתלם לקבל עליו טריידאין ,ולרכוש חדש מהיבואן?

  2. עדי והב permalink

    אשריך אדוארד
    יפה מאוד
    ++++++++++++++++++++

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) permalink

    הי אדוארד,

    שוב נעצת בנו את פילטר הפפיות נטול הרחמים באיזכור GTA… ועוד עם תמונות …

    ניזכרתי פתאום שלידידינו אקס " טורבו " (ואח"כ אקס מדור רכב – ידיעות אחרונות ) אלון תובל החיפאי הייתה GTA גזעית בגוון ירוק בהיר , מעניין מה עלה בגורלה מאז ? … חלקי האלומיניום חסיני החלודה יאריכו את סיכויי השרדותה לאורך השנים ומנועי TWINE SPARK של אלפא 75 הזמינים בוודאי עד היום באירופה יביאו בנוסף להגברת הביצועים גם להארכת מירוץ השליחים של השנים , זאת עוד לפני שהתייעצנו עם רפרטואר המנועים של Aautodelta …

    הניצוץ הכפול הוא בלב …

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: