Skip to content

נהיגה בטוחה במצבי סיכון

אוקטובר 21, 2015

רבים שואלים בימים אלו כיצד להתנהל בכביש במצב של סיכוני טרור על הכבישים. רן סופר, ממנהלי קליבר 3 – ביה"ס ללוחמה בטרור – מנדב ל"מפתחות בפנים" כמה עקרונות מצילי חיים שכל נהג חייב לדעת:

הכרת הרכב

 יש להכיר את הרכב מראש:

* לדעת היכן לחצני הנעילה של הדלתות והחלונות.

* לדעת היכן אגן השמן בתחתית הרכב למקרה של חציית מחסום אבנים. אסור שהאגן יפגע. האגן ממוקם בחזית, מתחת למנוע, ויכול להיות באחד הצדדים או במרכז. מתכופפים ומסתכלים.

* לדעת היכן כלי ההחלפה של הגלגל ולדעת כיצד להחליף גלגל – נהגים ונהגות כאחד.

* להכיר אינטואיטיבית את מפתח הסיבוב של הרכב, כלומר היכן יכול להסתובב והיכן צריך לקחת רברס וכיוב'.

הכנת הרכב לנסיעה

 א. יש להכין את הרכב מראש:

* מיגון הרכב מפני אבנים (כיום המכרז בידי "אילן קארגלאס") טל' 036534458.

* מטף ברכב (רצוי בטווח השגה של הנהג והנוסע שלידו). ישנם מטפים חדשים, קטנים מאד ויעילים אשר אינם רעילים גם לשימוש על בני אדם- אם חלילה מתלקחים. ניתן להשיג ב"קליבר".

* ספריי פנצ'ר.

* גז פלפל להתגוננות.

* פנס.

* כלי עבודה בסיסיים כגון פלייר ומברג.

* כבלים להתנעה.

* סכין חדה בטווח הנהג לשם חיתוך חגורת הבטיחות (במקרה של התכה של הלחצן או במקרה שהתפס נתקע וחייבים להחלץ במהירות מהרכב).

* ערכת עזרה ראשונה. (ניתן גם להשיג בebay במחירים טובים)

* לפחות שני בקבוקי מים לשתיה.

ב. יש להכין מראש ציר נסיעה ולהכיר את שמות הצירים למקרה של קריאה לכוחות הבטחון. אם אינך מודע למקום בו אתה נוסע יהיה לך קשה להסביר היכן אתה נמצא בעת הצורך.

ג. יש לתדרך ולתרגל את המשפחה / הנוסעים במילת קוד שאם וכאשר תאמר/י יש לפעול באופן מיידי, למשל- שכב! ואז כולם יודעים שעליהם להתכופף ולשים ידיים על הראש. (אין להוריד חגורות בטיחות מפני חשש מתאונות דרכים שהן לרוב המסוכנות יותר מאשר הטרור עצמו).

ד. יש להקפיד לנעול דלתות ולהיות עם חלונות מורמים ונעולים בנסיעה (אך להיות מודעים למיקום המצאות כפתורי שחרור הנעילה בעת הצורך אם יש לפרוק במהירות מהרכב).

ה. הכלל החשוב ביותר בנסיעה בשטחים הוא להמנע מראש מלהכנס למארבי טרור. לשם כך על הנהג לנסוע במהירות מתונה בה ניתן לחזות מראש את המשך הדרך באופן בו ניתן יהיה להגיב ברמה של עצירה ושינוי כיוון לאחור- אם צריך. על הנהג והנוסעים לסרוק את השטח באופן תדיר ולזהות מראש תנועה חשודה על הכביש. את רוב המחבלים ניתן לראות מראש אם סורקים במבט את השטח הרחוק.

במקרה של היתקלות

 א. במידה ונקלעת למארב מחבלים מטרתך הבלעדית היא לצאת במהירות ובשלום מאיזור הסכנה, ולא להלחם ולהגיב.. הודע במהירות האפשרית למוקד הבטחון על האירוע (כדאי להעזר לשם כך בנוסעים). לתושבי יו"ש מומלץ להכניס מראש מס' חירום – 1208 – בחיוג מקוצר.

ב. הרכב הוא כלי נשק, הוא כמו טנק ששוקל טון וחצי. הוא יותר חזק מכל בן אדם וגם יותר מחמישים בני אדם. במקרה סכנת חיים מוחשית ומיידית אפשר גם לדרוס במקרה הצורך בהתאם להוראות פתיחה באש – אם יש למחבל אמצעי כוונה ויכולת.

ג. הרכב יכול לעבור את רוב רובם של המחסומים שמניחים המחבלים על הדרכים בין אם מחסום אבנים, מחסום צמיגים ואפילו מחסום אש. אין סכנה שהצמיגים יישרפו כי לוקח להם זמן רב להתלקח.

ד. לפני חציית המחסום יש להאט, על מנת שלא לאבד שליטה על הרכב (ובמקרה של מחסום אש- על מנת שלא ללבות את האש עם האויר של מהירות הנסיעה). כאשר חוצים מחסום צריך לדעת מראש איפה אגן השמן של הרכב כדי שלא יפגע מהמחסום. אין חשש מהאש, אלא מסלע שינקב אותו. הצמיג צריך לעלות על נקודת הגובה של המכשול, במקום הנמוך ביותר שכלל הרכב יכול לעבור בו. ראו בשרטוט:

jjj

גם אם הצמיג מתפנצ'ר, אפשר לנסוע על צמיג מפונצ'ר כמה מאות מטרים עד שמתרחקים מהסכנה ואז להשתמש בספריי הפאנצ'ר לתיקון זמני של התקר עד הגעה למקום מבטחים.

ה. במידה והרכב חלילה שובק ולא נוסע- יש לפרוק מהצד הנגדי לאירוע כאשר הרכב חוצץ, להתרחק במידת הצורך ולהתגונן עד כמה שניתן עם מה שניתן.

התגוננות

א. גז פלפל מציל חיים. מרחיקים מהגוף שלך, רגל קדימה, יד ישרה לכיוון הפנים של התוקף, ומתיזים.

ב. לרוב רק צליל הדריכה של האקדח מבריח את המחבלים. בכל מקרה של שימוש באקדח יש לפעול לפי נהלי פתיחה באש של המשטרה. בנוסף יש לדעת כי כל עוד כלי הרכב בו אתה נוסע אינו ממוגן ירי ניתן עקרונית לירות דרך החלונות החוצה באופן אפקטיבי, כולל דרך השמשה הקדמית. תושבי השטחים זכאים לרשיון אקדח ובימים אלו הקלו מאד על הבירוקרטיה. מומלץ להתחמש לשם הגנה עצמית.

ג. מומלץ להכיר דרכי התגוננות בסיסיות בשיטת קרב מגע לתרחישי דקירות וכיוב'.

תרחישים

 א. חטיפת אדם / רכב: לצערינו, מתרבים המקרים בהם שולפים אנשים מהרכב וחוטפים להם את הרכב (במקרה הטוב). השיטה הנפוצה- פוגעים לך קלות ברכב מאחור עם רכב אחר וברגע שאתה יוצא מהרכב לברר מה קרה מגיע אדם אחר ומשתלט על הרכב שלך. במקרים חמורים יותר קיים כמובן חשש לנסיון חטיפה. לכן, לפני כל נסיעה נועלים את הרכב מבפנים ובעקרון לא פותחים ולא יוצאים מהרכב בשטחים אלא בלווי כוחות הבטחון, למעט מקרי קיצון שיש לפרוק מהרכב בשל התלקחות או למטרת התגוננות כאשר הרכב לא נוסע, כמפורט מעלה.

ב. אבנים: רוב מוחלט של מקרי המוות כתוצאה מזריקת אבנים נגרמו כתוצאה מבהלה ואיבוד עשתונות של הנהג אשר הובילו לאובדן שליטה על הרכב. לכן במקרה זריקת אבנים יש להפעיל מיידית את התרגולת המשפחתית- שכב! (כולם למעט הנהג מתכופפים הכי נמוך שאפשר ומגינים על הראש עם הידיים). הנהג עם שתי ידיים על ההגה מתעלם מקולות ניפוץ האבנים והפורעים ומקולות הצעקות והבכי אם ישנם, ומטרתו אחת בלבד- לשמור על קור רוח ולהוציא את הרכב בבטחה ובאופן שקול ממקום הסכנה. אח"כ ניתן יהיה לבחון פגיעה ולעזור למי שצריך. אם לא חייבים לעצור להעניק סיוע רפואי דחוף ומיידי לאחד הנוסעים (במרחק בטחון ממקום הסכנה), יש להמשיך בנסיעה שקולה עד למחסום או לישוב, או לבסיס הקרוב לקבל טיפול ראשוני. כמובן שיש להודיע מיידית על האירוע למוקד הבטחון- לשם כך ניתן וכדאי להעזר בנוסעים האחרים כדי להשאיר את הנהג ממוקד בנהיגה.

ג. בקבוקי תבערה: במקרה של התלקחות חיצונית יש לעצור במקום יחסית בטוח אחרי הפגיעה (500 מטר עד קילומטר- תלוי בתנאי השטח וחומרת הבעירה). לפרוק מהרכב מהצד שאינו בוער ( ניתן לצאת מכל צידי הרכב כולל מהשמשה הקדמית אותה ניתן לרוב לדחוף החוצה בעזרת בעיטה חזקה בשני הרגליים). ולהתיז במטף על הדלקה. אין צורך לדומם את הרכב, ע"מ שיהיה ניתן להמשיך לנסוע מיד אחרי הכיבוי. במקרה וחלילה בקבוק התבערה חדר פנימה יש לכבות מיידית באמצעות מטף. ניתן ע"י נוסע אחר- גם תוך כדי נסיעה עד התרחקות סבירה ממקום הסכנה. עדיף להשתמש במטף שאינו רעיל שניתן להתיז גם על אנשים.

במקרי לחץ כאשר צריך לפרוק מהרכב לרוב הידים רועדות ואנשים לא מצליחים לפתוח את רצועת הבטיחות. לכן יש לתפוס את החגורה באיזור החזה וללכת עם היד עד למטה למקום המפגש עם התופסן. אם כפתור התופסן התלקח- ולא ניתן ללחוץ עליו יש להשתמש בסכין על מנת לחתוך את החגורה.

 ד. ירי ממארב: יש להפעיל תרגולת שכב! ולהתרחק מהר ככל שניתן מזירת האירוע. כמובן לדווח. במידה וחלילה נפגע הנהג, הנוסע שליד הנהג מניח יד ימין על ההגה ולוקח שליטה על ההגה. מזיז עם יד שמאל את גוף הנהג לאחור על מנת שלא יהיה רכון על ההגה ויפריע לנהיגה. יסיר עם יד שמאל את הרגל של הנהג מדוושת הגז וירים עם יד שמאל, בהדרגה תוך לחיצה על הכפתור, את בלם היד, ההנדברייק, עד לעצירה בטוחה.

ה. ירי מרכב חולף: ביצוע מידי של עצירת פתע (העצירה הפתאומית מונעת מהמחבלים לכוון) ופניה מהירה ככל שניתן לכיוון ההפוך מכיוון הרכב המפגע ונסיעה בטוחה מהמקום. רצוי להפעיל כמובן תרגולת- שכב! .

 זיכרו – הסיכוי להיפגע מתאונת דרכים גדול בעשרות אחוזים מאשר להפגע מארוע טרור!

נסיעה טובה ובטוחה,
 קליבר – מטווח ואימוני ירי בגוש עציון 02-6734334

(הדברים האמורים הם סיכום סדנת אימון נהיגה במצבי חירום. תודה ליוסי סוויד על כתיבת הדברים. הדברים המובאים לעיל הינם תמצית הדרכה לאימון נהיגה במצבי סיכון ואינם מהווים אסמכתא בטחונית מוסמכת מסוג כלשהו).

מודעות פרסומת
6 תגובות
  1. ברוך גרינברג permalink

    שלום
    בהמשך לטור המעולה שלך, תרשה לי להמליץ על משהו שיכול להועיל. מצרף משהו שהעלתי לדף הפייסבוק שלי:
    לבחור המאוד חביב הזה קוראים בני. לבני יש עסק למיגון וציפוי חלונות רכב. בימים אלו הניתן לראות אותו הרבה בעפרה. אני לקוח שלו כבר שנים, תחילה בציפוי כהה לחלונות (למניעת עיינא בישא…) ובשנים האחרונות גם במיגון נגד אבנים. המיגון שלו לא הורס את החלון ולא נוכח כמו החלפת החלונות, לא יקר יחסית, העבודה שלו מקצועית מהירה ונקיה, והוא מגיע לכל מקום.
    אז אמנם זה לא כמו המיגון הסטנדרטי, אבל מי שמחפש הגנה סבירה מניפוץ ופיזור זכוכיות, ולא רוצה להסתובב עם גוש פלסטיק מכוער אטום ולא בטיחותי, ולא בא לו לעמוד בתור למיגון מטעם המדינה – בני הוא הכתובת. שתפו, הפיצו: לוגוטקס – ציפוי ומיגון חלונות רכב 0505357828.
    בברכת – "שלא נצטרך לבדוק בשטח"…

  2. שאול permalink

    לברוך – אם הכוונה למיגון בשיטת המדבקות יש לציין שזו שיטה פחות טובה כנגד אבנים. המיגון הקלאסי נחשב טוב בהרבה ע"פ הידוע לי ועל חיים לא מתפשריםגם אם זה לחכות בתור למיגון.

  3. שרה permalink

    כל הכבוד! ותודה רבה! שלא נזדקק לזה חלילה, אך זה עוזר מאד; ידע הוא כוח

  4. מה זה קליבר? זה רשת חנויות? אפשר לינק?

Trackbacks & Pingbacks

  1. שוב איתכם | מכונית הנפש

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: