Skip to content

הגול העצמי של הקדמה

פברואר 25, 2016

הטכנולוגיה המתקדמת שהשתלטה על העולם המוטורי מעמידה באור מגוחך את הביטוי "גנבת רכב", כאשר המכונית מוסרת את עצמה לגנב

"השוטר אפשר לי לצפות בצילום וידיאו ממצלמת רחוב, וכך ראיתי איך נגנבה ממני מאזדה 6 החדשה שלי", סיפר הנגזל בפורום לועזי של בעלי מאזדות. וזה מה שהמצלמה קלטה: "מישהו התקרב למכוניתי החונה, התכופף במשך עשר שניות אל הראי השמאלי, פתח את הדלת, התיישב במושב הנהג לעוד כמה שניות, הדליק אורות, אותת ונסע".

"הגנבה הייתה קלה יחסית כי מדובר במאזדה 6 בגרסת SkyPassion, המועדפת על קוני המאזדות משום שהיא מאפשרת לפתוח דלתות ולהתניע בלי מפתח", הסביר שוטר המתמחה בגנבות רכב. לדבריו, "הפורץ היה מצויד כנראה במשדר גלי רדיו משוכלל, שבאמצעותו הוא פתח את הדלת ואחר כך התחבר למערכת CAN כדי לעקוף את האזעקה, להתניע את המנוע ולהסתלק".

פינוק פיפיות

המקרה המתואר לעיל הוא רק אחד מ-151 גנבות של מאזדות 6 חדשות שנרשמו בוורשה בשנה שעברה. הפורצים נוקטים שיטה מקורית שפיתחו האקרים מקומיים, המנצלת את שלל האמצעים האלקטרוניים אשר מאפיינים את היפנית האצילה, הממגנטת. וזו השיטה:

כל המערכות כמעט שהותקנו במכונית זו במטרה לשרת את הנהג ולפנק אותו – כמו תקשורת Bluetooth, קשר רציף עם האינטרנט, מולטימדיה, GPS, ניווט מקורי, חניה אוטומטית, טמפומט, בלם יד חשמלי, חיישני רדאר המשגיחים על היצמדות למסלול ושמירת מרחק מהמכונית שלפנינו – מאפשרות לגנבים להשתלט דרכן על הרכב.

במילים אחרות, תפנוקים הם שער המשי של הגנב אל העברת בעלות חד-צדדית.

אלקטרוניקה כאופיום: סוּפֶּר-נאני מסוכנת

עד עתה הסתפק המדור בהשמעת הטענה (הבודדה כמו עכבר ספרייה) כי חבילת האמצעים האלקטרוניים העכשוויים, אשר מטרתם המוצהרת היא בטיחות, תיקון שגיאות בנהיגה וגילוי סכנות – מטרידה את הנהג יותר מכפי שהיא מסייעת לו, מנשלת אותו מכל הנאת ניהוג, ועוד מטשטשת את זהירותו הטבעית.

מדור זה טען, ועודו טוען, שהאמונה העיוורת בסגולות של אמצעים אלקטרוניים גורמת לנהג לחוש שהוא פטור מהצורך לגלות ערנות עצמית, ולכן הוא מרשה לעצמו לתפקד כאילו אינו נמצא בתנועה: לקרוא מיילים, לכתוב סמסים, לבדוק את מצב המניות בבורסה, לשוחח או סתם להתגלגל בענני הדמיון.

והנה עתה, לנוכח שיטת הגנבות הערמומית, התגלה שהמציאות הטכנולוגית השולטת בעולם הרכב אכזרית עוד יותר מכפי שהתרענו כאן – משום שהיא מסכנת לא רק את חיי הצרכנים שלה, אלא גם את רכושם.

סוגדים לעגל טרחני

ודאי כי טענותינו אלה נגד רודנוּת האלקטרוניקה (המתחפשת למרי פופינס) היו, והן עדיין, בבחינת קול קורא במדבר אל מול שירת המקהלה, המהללת את המודרנה כאילו הייתה שמש גאולתנו.

בדידותו של מדור זה צופָה, ואינה מאמינה: להקות להקות של כתבי חצר מוקיעים, ב"מבחני הדרכים" שהם עורכים וכותבים, כל דגם שלדעתם הוא נחות משום שאינו הולך עם רוח הזמן, קרי – הוא אינו מאפשר לשמור על קשר אינטרנטי עילאי עם סביבתו, ואינו מצויד, רחמנא ליצלן, באמצעי בטיחות חדשניים, שבקרוב יירשמו כחובה כפי שנרשם ABS.

גילוי נאות בסגנון מקומי

ודאי שהקשיש המורשה מעדיף את מכוניותיו, המתהלכות יחפות מאלקטרוניקה, על פני כל דגם (כולל כמה מפוארים) שהזקן נהג לאחרונה.

כן, המוצגים השייכים לקולקציה הביתית של הקשיש נעלים בעיניו בכמה דרגות לעומת דגמי הראווה של העכשיו, בין השאר משום שהאלקטרוניקה של בנותיי מסתכמת בהפקת ניצוצות במצתים – וגם זאת ללא עזרת חיישנים, אלא בִּרגעים שנבחרים בדרך מכנית, כאשר הבוכנות משלימות את תהליך הדחיסה.

רק ב-Z3M קופה של הזקן מחוזק מנוע ששת הצילינדרים בשיטת Vanos, אך בכך (בנוסף למערכת ABS) נגמרת רשימת החידושים המקננים ביהלום הבווארי, אשר אינו נגוע בעזרי אחיזה למיניהם.

פרצוף מודרנה בלתי צפוי בעליל

אמנם הקשיש המורשה (כפי שהבין כבר גם אדם שקורא טיבטית בלבד) רוחש למודרנה סלידה עמוקה אשכרה, סלידה טבעית, אשר צמחה גם משום שהזקן שייך עדיין לאותו דור אבוד אשר נהנה מנהיגה ושות' – אלא שבכל זאת, הקשיש אינו קופץ בשמחה לאיד ומכריז בסיפוק "אמרתי לכם", כי אנוכי מרגיש סוג של אחווה עם בעלי מאזדות 6 חדשות תושבות ורשה, שחדשנותן סידרה להן מלכודת בנוסח כיפה אדומה.

לא רק עליי משפיעה פרשת המאזדות 6 באופן מוזר. טרובדורים של השתכללות תחום הרכב, לועזיטים בעיקר (שהרי כתבי החצר שלנו ממלאים פיהם מים), מתחילים לפקפק בצדקת הערצתם לטכנולוגיה לנוכח העובדה שמכונית מעניינת זו, המפוטמת חידושים כפי שקרפיון יהודי ממולא צימוקים מתוקים, הפכה טרף קל לגנבים הגויים, הקוטפים אותה כאילו הייתה שלהם.

משמר הנפרץ

פורסם בלועזית כי יבואן מאזדה בפולין מתכוון להרכיב אימובילייזר נוסף, ומכין עוד אמצעים משוכללים, שעקרונות הפעולה שלהם נשמרים בסוד.

"לא זו הדרך", מזהיר מומחה לאזעקות, הטוען כי כל הפטנטים הללו מתבססים על אותה מערכת CAN שהגנבים למדו לשלוט בה בחופשיות רבה, וממש קוראים בה כפי שקוראים בספר. כך שלא יעזור הפתרון המפורסם של החלפת הפינים בשקע הדיאגנוסטי OBD כדי שהגנב לא יוכל להתחבר אליו – כי רשת CAN, בתמימותה, תדווח לגנב על תרגיל מחוכם זה.

הפתרון: אָטָבִיזְם

פתרונות חלקיים, ממשיך להסביר המומחה ממכון "Multi Servil Electric" שבקרקוב, הם הרכבה של אזעקה נוספת, שאינה מחוברת למערכת החשמל המקורית, או התקנה של נעילה מכנית בתוך תיבת ההילוכים עם מנעול חיצוני הדורש מפתח מיוחד, קשה לזיוף.

דא עקא שאזעקה "פרימיטיבית", כלומר כזו שאינה מקושרת אל המָגִיסְטְרָלָה המשוכללת CAN, עלולה לשבש את המערכת האלקטרונית המקורית, כולל את תפקוד מחשב הרכב.

ובאשר לנעילה (בְּלוֹקָדָה) של תיבת ההילוכים – זהו אינו פתרון הוגן כלפי ברנש ששילם בעין יפה על מכונית מתקדמת, נאה, חזקה ואלגנטית, ומצפה ליהנות ממנה ללא צורך לפתוח את תיבת ההילוכים לפני כל נסיעה ולסגור אותה אחרי כל חניה, ועוד במפתח, כמו במכוניות פשוטות.

נהג צללים

מערכת CAN מקלה לא רק על גנבים, אלא גם על מתנקשים פוטנציאליים. האקר שבקיא בקריאת מערכת CAN יכול, אם יחפוץ, להשתלט על מכונית הנמצאת בתנועה, לסובב את ההגה שלה, לתפעל את דוושת הגז ואף "ללחוץ" על המעצורים, כולל בלם היד.

מובלעת בל יבולע

עולם אסונות זה נמצא רחוק מהחצר הביתית של הקשיש המורשה, אשר בה, תודה לאל, לא מבקרים גנבים חובבי ענתיקות וגם לא גנבים פשוטים, ובוודאי לא האקרים.

הלוחמה האלקטרונית היחידה המתנהלת במובלעת של הקשיש מתבצעת על ידי כוחות עלומי שם, המנסים לשבש את עבודת המחשבים של הזקן – תופעה שהתעדנה לאחר שהלשנתי על המנוולים במדור "אצלי בג'ימייל", ועוד בעקבות עזיבתם של הפי-סי ו-windows XP לטובת מק.

בסייעתא דאנוכי

ובכל זאת, אף כי הוא חי בשמורה יחסית, דאג הקשיש המורשה, בהתאם לפתגם היידישאי הוותיק "השמיים שומרים על אדם השומר על עצמו", לפתח כמה שיטות הגנה מול גנב מזדמן. הרי חן:

משולש שווה

אמנם אלפא GTV בת 32, ואף אחד חוץ מהזקן אינו מסוגל להתניע אותה בבוקר, אך הוא מקפיד בכל זאת להשאיר אותה בחניות חשוכות, עם משולש זוהר צמוד לחלון האחורי.

זה מרתיע גנבים, ועוד מחזק את הסטיגמה, המחוזקת ממילא בציבור הגויים, שלפיה אלפות מתקלקלות ברצון, מה שלא נכון לגבי GTV הלועזיטית, התל-אביבית במוצאה, ולגבי אלפא 33, שהיא תל-אביבית בפועל.

נייר ערך

 על הונדה CRX VTEC שומרת מדבקה של אזעקה גזעית המודבקת על שמשת הצד. אלא שלשווא יתאמץ הסורק שהביא עמו הגנב, כי… ל-CRX אין אזעקה!

אבל יש לה נעילה של תיבת ההילוכים, פיתוח של דני ג', בחור ישראלי שהתחרה פעם ב"רב בריח".

מקס הזועם

ואילו ב-מ-וו Z3M קופה מוגנת כפליים: שומר עליה גם פטנט סודי של הקשיש שהוא אימץ מעולם המרוצים ולא ייחשף כאן, וגם פתק המוצמד להגה ומודיע בזו הלשון: "מכונית זו נשמרת על ידי מקס W", כאילו היה מדובר באיזה מאפיונר שלא כדאי להתעסק איתו.

ואותו מקס W (כלומר, מקס וֶבֶּר) הוא בסך הכול חברו של הקשיש, בעל ארבע רגליים ולב מזהב טהור.

6666

אני שומר תרי"ג: 613 הסוסים אשר שייכים לשלוש הבנות הלועזיטיות של הקשיש המורשה (321 כ"ס של הבווארית Z3M קופה, 160 של הונדה CRX, ו-132 של אלפא GTV) סובלים אמנם מהניתוק מאבא ומקור הגולה המפחיד, אך לפחות אינם פוחדים מגנבים, שעדיין לא שולחים ידיים אל הענתיקות

טיפ טיפה: שטיק השתיקה

חטיבת הרכב (יש דבר כזה) של אתר ynet פרסמה סרטון המתאר מבחן השוואתי בין שלושה "ג'יפונים", כפי ש-ynet-ים אלו מגדירים ללא צידוק את קיה ספורטאז', יונדאי טוסון וניסאן קשקאי. אם אנו מחפשים דוגמה קלאסית לפטפטנות ריקה מתוכן, אז הבחירה בסרטון הנ"ל נראית כחובה.

נפתח בכך שכדי לגרום לצופים לחשוב שמדובר במבחן מקצועי, נכלל בו קטע של סלאלום תקני, שלגבינו הוא שלב חובה כדי להכיר את האמא של האמת על המכונית. כתבנו על כך פעמים רבות, ובכל פעם תהינו מדוע הבוחנים העכשוויים ויתרו על שלב הסלאלום. והנה, ה-ynet-ים ביצעו אמנם סלאלום, אך לא התייחסו אליו. הבוחנים לא סיפרו, ולוּ במילה אחת או ברמז דק, מה הם למדו בין הפילונים על שלוש הנבחרות.

בהנחה ששלישיית המוסקטרים שלynet יודעת לבצע סלאלום ומסוגלת לגזור ממנו מסקנות – אז שתיקתם נראית חשודה ביותר. לא מופרך לשער כי האמת שבקעה מהסלאלום פגעה בדעה ה"אובייקטיבית והעצמאית" שגיבשו הבוחנים לגבי הדירוג הסופי. ספורטאז', אגב, יצאה אצלם כדאית יותר מטוסון, ועל קשקאי הם אמרו ש"היא הרגישה את פיגורה מול הקוריאניות".

אני מודה שיש משהו בלתי ספורטיבי בחשיפת קלונם של כתבי חצר, המתחרים ביניהם על נדיבות ידם של יבואני הרכב. מה לנו כי נלעג להם? הרי בסך הכול, להיות כתב חצר זו בחירה במקצוע משתלם למדי – וכנראה גם תחביב, שהרי קשה (לעת עתה לפחות) למצוא כתב רכב אדיש לקסם המוטורי ההולך ונעלם.

כן, צריך גם לפרגן. הרי "כתב חצר" הוא מעמד לא קל לאחזקה, משום שאדם זה צריך להתמודד עם ציפיות סותרות של יחצ"נים, המתחרים ביניהם על דעתם של רוכשי רכב פוטנציאליים.

בכל הבלגן הזה – אשר ניחן במאפיינים של מלחמה קרה, המייצרת מיליונרים חדשים ומחזקת את המיליונרים הקיימים – כתבי החצר השימושיים, המוחזקים על רצועה קצרה של אדוניהם ברוני הייבוא, מוצאים את עצמם במלכודת. כי סוף כל סוף, כתבים מסכנים אלו מוכרחים לפרסם את דעתם שלהם על הסחורה המשווקת. או-אז ניצב כתב החצר המושבע שלנו בדילמה רגישה: מה מותר לו להגיד כדי לא לעצבן חלילה את אדונו היבואן, לא לאבד את מעמדו בארמון, ולא להימחק מרשימת אנשי הערך – ועדיין להגיד משהו מחוכם, ועם זאת לא לומר הרבה?

כתב חצר צריך לשמור מרחק ביטחון לא רק מאמת בעייתית, אלא גם משטחי הביזנס של אדוניו היבואנים, שאליהם אסור לו להיכנס. לכתב חצר אסור למשל לשאול מדוע דגם מסוים זכה לעלות ארצה רק בגרסה המעניינת פחות, בעוד שהגרסה המעניינת יותר, הספורטיבית ובעלת היכולת לתפקד גם בשטח, נשארה להנאת הגויים.

לצורך הבידור המשעשע רצינו לצפות שוב ב"מבחן" ההשוואתי של ספורטאז', טוסון וקשקאי בביצוע שלושת המוסקטרים הזהירים של ynet, אך לאכזבתנו, ה"מבחן" נמחק מתפריט הרכב באתר, כאילו הפך לענן, ואפילו לא עבר לגוגל. מוזר.

z19656992Q,Maserati-Levante

מזראטי לֶבָנְטֶה. בדומה לכל יצרני מכוניות הפרימיום כמו בנטלי, יגואר, אסטון מרטין ורולס רויס, גם מזראטי הכינה SUV מפואר משלה, אשר עונה לשם לבנטה ויחל את דרכו בתחילת מארס השנה בתערוכת ז'נבה. תחת גופה של לבנטה, העשוי אלומיניום, נמצאים חלקים השייכים לג'יפ גרנד צ'ירוקי, ואילו המנועים – טורבו V6 בכוחות 350 כ"ס ו-425 כ"ס, כמו גם מערכות ההיגוי והמעצורים, מגיעים מדגמי מזראטי ג'יבלי וקוואטרו-פורטה

שואלים את אדוארד

זאב: הנה תמונות של הקרבורטור בוולבו 240 שלי משנת 1983. האוטו נהדר, הקרבורטור צריך שיפוץ. האם אתה יודע איפה אפשר להשיג חלקים בארץ? בחו"ל?
תשובה: כדאי לגשת למכון מוסמך למאיידים, ולקבל חוות דעת מקצועית על מצב המאייד: אילו חלקים זקוקים להחלפה ואילו לשיפוץ.

בכל אופן, אם לא תמצא דרך אחרת, מצאתי מקום בפולין שניתן להשיג בו מאייד סטרומברג לוולבו שלך המוגדר כ"משומש במצב טוב". הבעיה היא שנדרש תמורתו סכום גבוה למדי, אלף זלוטי, שהם כאלף שקלים. המוכרים מוכנים לשלוח אותו לחו"ל. הנה הפרטים:

eter-mot.com, טלפונים:

+48 22-751-19-53

+48 664-996-211

+48 602-772-052

שלח לי את הטלפון שלך, אם תזדקק לעזרה נוספת.

משפחת רדיע: שמי קובי ואני מרחובות. לאחרונה זכינו ונולדו לנו תאומים, בנוסף לשני הילדים הגדולים שלנו. בעקבות כך רכב הליסינג שלי צריך לגדול, ואני צריך לבחור בין שברולט אורלנדו לטויוטה ורסו.

ידוע לי כי האורלנדו מרווח יותר, אך אני עדיין מתלבט, כי מעבר לברור מאליו, שזאת הבטיחות, חשובים לי נוחות הנהיגה ואיכותה, כוח המנוע ויציבות. אני נוסע הרבה בכל יום (רחובות-דימונה) וגם אוהב לנהוג. מקווה שתוכל לעזור.

תשובה: אכן, כפי שציינת, לכל אחת מהמועמדות יתרונות שונים. אם הנאת הניהוג חשובה לך, אין מנוס אלא לערוך נסיעת מבחן בשתיהן כדי לקבוע איזו מהן קרובה יותר ללבך. בתוך כך נסה לגלות מי קלה יותר לשליטה – פרמטר חשוב בתחושת הבטיחות האקטיבית שמעניקה המכונית.

שמואל: אשמח לקבל את פרטי הציוד הנדרש להחזקת המצבר, לפי המלצתך שפורסמה בשבוע שעבר ("שואלים את אדוארד" 967).

תשובה: מדובר במטען ביתי סטנדרטי למצברי רכב. כמה קוראים של המדור השיגו אותו ב-ebay, אך אפשר לחפש גם בחנויות לאביזרי רכב.

המטען הדרוש צריך לספק 10 אחוזים מכמות האמפרים של המצבר. לדוגמה: 5 אמפרים למצבר בנפח 50 אמפר.

עמיחי בן-דוד: בינתיים הספקתי לקנות פיאט גרנדה פונטו שנת 2008 ידנית 1,242 סמ"ק שעשתה 195 אלף קילומטר, הסבה לגז.

לקחתי אותה למוסך שמטפל ברכב של הוריי, והוא בדק ואמר שזה נראה טוב אבל הוא שומע רעש מהגיר, ולכן צריך לדעת שיום אחד הגיר יכול ללכת. האם יש איזושהי רפואה מונעת לבעיה?

כמו שאתה מציע לא פעם, אני מעוניין לטפל ברכב בעצמי בטיפולים שגרתיים. אשמח אם תוכל להפנות אותי למדריכים בנושא…
כמו כן, האם חייבים להיצמד לחלוטין להמלצת היצרן בנוגע ליצרן הנוזלים?

תשובה: בטרם פתיחת הגיר כדאי להחליף שמן גיר בשמן חדש, ולהדר במזיגת תוסף XADO, שבמקרים רבים מחולל נפלאות.

באשר לנוזלים, אכן כדאי לציית להוראות היצרן. לחלופין, ניתן להשתמש בנוזלים ממדף עליון – בתחום השמנים מדובר באלו הסינתטיים. לפיאט שלך מומלץ שמן מנוע בצמיגות של W405.

מודעות פרסומת
5 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) permalink

    לזאב, תשפץ את הקרבורטור-הוולו 240 נהדרת ,יכולה להאריך חיים עד רב קיץ…מבין המכוניות המשפחתיות הנפוצות יחסית היא אחת האהודות עלי,ולו מהעובדה כי אחת כדוגמתה הצילה מפגיעה חמורה וודאית משפחה יקרה של חבר ילדות קרוב בתאונה קשה.

    לפעמים אני מתאפק מלהשיג לי אחת , הגעתי לגיל ששיוט ניחוח מתאים לי, הייתי משפצר אותה מעט, לא עד כדי זו המככבת בסרטון דלהלן…אולי רק קצת בקטנה ,לטובת הגברת הסחיבה ,הנוחות,ואסטטיקה מעט אישית…

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) permalink

    למרות שוולוו ביחד עם סאאב ועוד כמה דגמים שימשו אמות מידה לבטיחות הגבוהה ביותר שהייתה ניתנת להשגה בשנות השבעים והשמונים , הניסוי המוצג להלן ממחיש עד כמה התפתחה הבטיחות הפאסיבית במכוניות המודרניות עם הגברת המחקר והפיתוח לטובת התכנון החכם וספיגת אנרגיית ההתנגשות , בניסוי המתועד בסרטון המצורף להלן , מודגמת התנגשות מבויימת היטב בין וולוו גדולה ומאסיבית של פעם למכונית קטנה ומודרנית של היום .

    הוולבוו של פעם נחשבו לבטיחותיות ביותר לזמנן ,כמובן שהדגמים המודרניים של וולוו ממשיכים את המסורת הבטיחותית גם ביחס לסטנדרטים והתקנים של היום .

  3. גיל חלמיש permalink

    מאז החלו להשתלט מחשבים על המכונית, החלו הנבואות על פריצת המחשבים האלו, והפיכתם מאבזרי בטיחות ונוחות למכונות הרג ורצח הנהוגות בידי פושעים מועדים. כיום כשהמחשב למעשה כבר שולט בכל הנהיגה, כולל ההגה והבלמים, הסכנה נעשתה מוחשית ביותר. בכתבה שלפנינו מראים שני האקרים כיצד פרצו מרחוק לג'יפ גרנד צ'ירוקי משוכלל, ובעצם גנבו אותו בעוד הנהג יושב ליד ההגה… מה שיגרום לכל מי שאוהב את חייו להתרחק ממכוניות נשלטות מחשב להרבה זמן…

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) permalink

    לצד ה-240 (ושות' : – 144, 142, 242 , 262 …על כל קונסטלציותיהן …) הפינה החמה ביותר בלב אצלי בכל הקשור לתוצרת השבדית תמיד תהיה שמורה ל – P1800 .

    המפתיעה גם בשיא גינס בכל הקשור לקילומטראז' של למעלה משלושה מיליון (במספרים 3000000 ) מיילים לאותה המכונית …

    רוג'ר מור , מתוך " המלאך " 1963 :

    תקציר הפרקים שחלפו …

    יורשת תהיה או לא תהיה , זו השאלה …

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה) permalink

    נ.ב. ועוד קצת …

    מי שזכה לצפות בסרטו היפייפיה של ספילברג "גשר המרגלים " מ- 2015 , יזהה וודאי את ה- P1800 הלבנה בסצנת השלג המזרח גרמנית ,כאשר הפגוש הקדמי עם זווית הקרניים המורמת מסגיר אותה ככזו מבציר הסידרה הראשונה (אשר יוצרה בין השנים 1961-1963 ) בדיוק כמו זו של רוג'ר מור מ- 1963 , האם זהו ליהוק מקרי (??)בלתי מתאים לחלוטין לתפאורה הריאליסטית המזרח גרמנית של שנות השישים המוקדמות , או שמה מחווה יותר ממרומזת לרוג'ר מור והשראה " למכונית המרגלים " כמוה שמשה ה- P1800 בסדרה "המלאך"…בחירה במכונית בלתי דיסקרטית לחלוטין מבחינת ההופעה …

    טום הנקס לצד 1800 P לבנה בסצנה " קפואה " מהסרט , כמו של רוג'ר מור …

    הטריילר הרשמי של הסרט :

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: